Även för den ovane fotbollstittaren är det tydligt att något hänt. Matcherna i det pågående VM-slutspelet är uppdelade i fyra perioder, snarare än två halvlekar. Det beror på de obligatoriska vätskepauserna som det internationella fotbollsförbundet Fifa införde lagom till mästerskapet i USA, Kanada och Mexiko. Två gånger per match, en gång mitt i varje halvlek, stoppas spelet för en tre minuter lång vätskepaus.
Så kallade ”cooling breaks” har länge använts under fotbollsmatcher vid höga temperaturer. Men nu är de obligatoriska, oavsett hur varmt eller kallt det är, om det regnar, eller om arenan har tak eller inte.
Anledningen är att det under årets VM på flera spelorter är eller riskerar att bli väldigt varmt, och genom att införa det i alla matcher blir det lika för alla.
För tv-bolagen som sänder matcherna är det också mumma. Pauserna är ett sätt att kunna spränga in reklam mitt under matcherna utan att tittarna går miste om spelet. Något som tidigare inte var möjligt.
Men pauserna uppskattas inte alla. Nederländernas lagkapten Virgil van Dijk är en av kritikerna.
– Är det riktigt varmt ska man ha pauser, men man måste kolla på förutsättningarna i varje enskild match, sade han efter lagets premiär.
Även Uruguays tränare Marcelo Bielsa tycker att det förändrar sporten i grunden.
– Min åsikt är att det inte tillför något men tar bort mycket. När matcherna delades upp i fyra perioder ägnades väldigt lite tanke åt vilken effekt det skulle ha på det som gör fotboll till en så fängslande sport, sade han på presskonferensen efter matchen mot Kap Verde.
Andra tränare som Tyskland Julian Nagelsmann, Brasiliens Carlos Ancelotti och Frankrikes Didier Deschamps har lyft fram att det blir en extra möjlighet att ge nya instruktioner till spelarna. Som en teknisk timeout.
Under en pressträff i New York försvarade Fifas ordförande Gianni Infantino de extra pauserna och upprepade att det handlar om ge alla lagen samma förutsättningar.
– Det är väldigt svårt att acceptera att en tränare i en match får den här möjligheten att göra taktiska förändringar helt enkelt för att det är varmt, medan tränarna i en annan match där det är svalare inte får den chansen, sade Infantino enligt Fifas webbplats.
– Den huvudsakliga anledningen är värmen, men vi måste också tänka på att i en turnering som VM, som spelas under 39 dagar och där vissa lag kommer att spela åtta matcher, är ett tillfälle att vila väldigt viktigt.
Infantino ville också förtydliga att Fifa enligt honom inte tjänar ”någonting” på att tv-bolagen kan sända reklam i pauserna, eftersom alla sponsorkontrakt gjordes klart för länge sedan.
– Det är inte en pengafråga. För oss är det helt en sportlig fråga.
Dessutom, menar Infantino, har de extra avbrotten bidragit till något positivt då han tycker sig se en högre intensitet matchen igenom.
– Spelarna anfaller till sista sekunden. Och kanske, eller kanske inte, är det tack vare den här lilla pausen som spelarna får, och efter den kan de komma tillbaka ut på banan och visa vad de kan.