Anställd på golfklubb åtalas – köpte resor och vin för klubbens pengar
En tidigare medarbetare på en golfklubb i nordvästra Skåne åtalas vid Helsingborgs tingsrätt för grov trolöshet mot huvudman. Enligt åtalet ska han ha köpt vin, kläder och resor för en halv miljon kronor som tillhörde golfklubben.
Det var när medarbetaren slutade på golfklubben som fakturorna upptäcktes. Enligt åtalet ska han ha handlat för klubbens pengar vid 87 tillfällen mellan år 2020 och 2025, vilket Helsingborgs dagblad var först med att rapportera.
– Det var klubben som anmälde honom när vi insåg att han använt klubbens pengar, säger klubbchefen.
Köpte alkohol och kläder
Bland utgifterna fanns bland annat årskort på Rögle för 17 000 kronor, kläder för 19 000 kronor och vin på systembolaget för 5000 kronor.
Åklagaren yrkar på villkorlig dom och 140 dagsböter à 830 kronor. Golfklubben yrkar på ca en halv miljon kronor i skadestånd.
I förhör nekar den åtalade till brott. SVT har sökt hans advokat utan framgång.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.