Kommunens uppmaning: Lämna sälungen i Skummeslövstrand ifred
En sälkut har dykt upp på stranden i Skummeslövsstrand, vilket har fått flera personer att ringa till Laholms kommun. Enligt kommunen är detta ett naturligt beteende för djuret.
– Det är en levande kut som ligger där en stund. Det finns ingen anledning till oro, säger kommunekolog Rebecka Thise.
Rebecka Thise berättar att det är naturligt för honan att lämna sin unge på land.
– Honan kan lämna kuten på stranden för att hon ska ut och jaga och fiska och sedan kommer hon tillbaka. Det är inget ovanligt, säger hon.
Strandbesökare uppmanas att hålla avstånd och inte störa kuten så att mamman vågar sig tillbaka för att hämta den.
– Det är bra att lämna den i fred, säger Rebecka Thise.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.