← Alla nyheter

TV4 Nyheterna · 4 dygn sedan Senaste

Efter flörtarna: Här tar Busch emot Andersson

Tillbakavisar uppgifter om planerat möte • ”Äter glass”

Efter flörtarna: Här tar Busch emot Andersson

Tillbakavisar uppgifter om planerat möte • ”Äter glass”

・Uppdaterad:

När Magdalena Andersson (S) klev av färjan i Visby styrde hon med bestämda steg rakt mot KD-ledaren.

Enligt uppgifter till TV4 Nyheterna ska mötet ha varit planerat i förväg.

– Nu äter vi glass och då klev Magdalena Andersson förbi, säger Ebba Busch.

Under onsdagen anlände Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson till Visby och politikerveckan i Almedalen. Intill kajen togs hon emot av Ebba Busch (KD).

– Välkommen till ön, säger hon med en glass i handen.

Enligt uppgifter till TV4 Nyheterna var mötet mellan partiledarna planerat i förväg, efter flera flörtar mellan partiledarna.

– Jag vet inte om du kallar det här för ett möte, men jag hade möjligheten att få välkomna Magdalena Andersson till ön. Nu sitter jag här med mina medarbetare och lite riksdagsledamöter och härliga personer från Stockholm och äter glass och då klev Magdalena Andersson av, säger KD-ledaren.

Och hon förnekar att mötet skulle varit arrangerat.

– Jag är en vänligt sinnad partiledare och jag tror att jag hittills har betat av de flesta partiledare som kommit till ön. Så att, nej.

”Mer än så var det inte”

Framför kamerorna hördes partiledarna prata om vardagliga saker. Bland annat fick Magdalena Andersson frågan om hon hade skrivit klart talet hon ska hålla på torsdagskvällen.

Ebba Busch säger i intervjun med TV4 Nyheterna att hon också sagt till S-ledaren att hon senare ska vidare till ett energirådsmöte i Luxemburg.

– Och ser fram emot att uppdatera Magdalena Andersson och några andra i oppositionen på var diskussionerna går där. Mer än så var det inte, säger Ebba Busch.

– Jag har hängt med Simona Mohamsson den här veckan och Elisabeth Thand Ringqvist i går och nu äter vi glass och då klev Magdalena Andersson förbi.

Pekat ut flera områden för samarbete

Ebba Busch har pekat ut flera områden där hon vill samarbeta med Socialdemokraterna, bland annat energi och ett förstatligande av vården.

Under Almedalsveckan har hon flera gånger fått frågor om hon kan tänka sig ett regeringssamarbete med Magdalena Andersson. Svaret har varit att Andersson inte är KD:s statsministerkandidat. Trots det valde alltså partiledarna att mötas i Almedalen.

Relaterade ämnen

Läs hela artikeln hos TV4 Nyheterna →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.