Sverigedemokraternas ledare Jimmie Åkesson ägnade huvuddelen av sitt Almedalstal på onsdagen åt integrations- och migrationsfrågan i olika schatteringar. Hans omkväde var att ”göra Sverige till Sverige igen”, ungefär samma sak som S-ledaren Magdalena Andersson brukar säga, även om hon nog menar något annat.
Och just Socialdemokraterna var måltavlan för det nya SD-förslaget att införa ett ”medborgarveto mot tvångsblandning”. Det ska gå ut på att om en fjärdedel av invånarna i ett visst område motsätter sig nya hyreshus så ska sådana inte få byggas.
Det låter som en svårgenomförbar idé – både principiellt och praktiskt – men så är den knappast heller avsedd att bli lagstiftning.
Hela syftet är nog att stressa Socialdemokraterna, som har försökt bli av med stämpeln av att vilja förespråka en tvångsblandning av människor.
”Naturligtvis är det skryt.”
Det var också Jimmie Åkesson som för två år sedan – i Almedalen – började att uppmärksamma S-rapporten som talade om att på politisk väg ”blanda befolkningen”.
Efter det talet har fördömandet av tanken om tvångsblandning blivit allmängods hos de övriga Tidöpartierna. Simona Mohamsson anslöt sig till kritiken om tvångblandning på sin första dag som ny ledare för Liberalerna, i Almedalen i fjol.
Men det är ett annat inslag som förtjänar uppmärksamhet. Tidigt i talet nämnde Jimmie Åkesson hur ekonomin har utvecklats under mandatperioden:
”Vi har gått från botten till toppen i EU:s tillväxtliga, förtroendet för svensk ekonomi är högt, kronan har stärkts, reallöner ökar, skatterna på jobb har sänkts. De har sänkts för alla som jobbar. Samtidigt är statsskulden lägre, skatteintäkterna är högre än någonsin. Arbetslösheten sjunker igen, den extrema inflationen är bekämpad, räntorna har sjunkit.”
”Att SD-ledaren lyfter fram ekonomin är symptomatiskt.”
Naturligtvis är det skryt från den som har varit med och styrt landet, om än inte suttit i regeringen. Och givetvis är inte alla positiva ekonomiska resultat regeringens förtjänst.
Men att SD-ledaren lyfter fram ekonomin är symptomatiskt. Under mandatperioden, och delvis dessförinnan, har SD stärkt sin ställning som ett ekonomiskt trovärdigt parti. De har också justerat sin inställning till centrala ekonomiska reformer, och närmat sig en traditionell borgerlig politik.
Jimmie Åkesson tog också upp karensavdraget. Traditionellt har partiet stått för idén att karensavdraget är orättvist och bör avskaffas. Och rent konkret har SD ansett att karensavdraget ska bort för vissa yrkesgrupper.
I Almedalstalet på onsdagen valde han dock att inte nämna några särskilda yrkesgrupper, utan kritiserade Socialdemokraterna för att de vill ”skyffla över tiotals miljarder i kostnader på helt vanliga företag”. Inte ett ord om att avdraget är orättvist eller att det ska avskaffas för vissa.
Ett bevis så gott som något på partiets nästan totala anslutning till borgerlig ekonomisk politik.