Ministern gick ”all in” – fick korsbandet avtacklat
Uppdaterad 16.05 | Publicerad 14.30
Nina Larsson (L) skulle prova på amerikansk fotboll
Då gick det snett – för knät.
– Det gjorde ont, men var inte så farligt att jag slutade, så jag köttade på, säger Nina Larsson till Dagens Nyheter.
Jämställdhetsminister Nina Larsson går runt i Almedalen med vänster knä lindat.
Skadan ådrog hon sig för tre veckor sedan när hon skulle prova amerikansk fotboll med Tyresö Royal Crowns damlag.
– Hon var hos oss för att uppmärksamma damerna i amerikansk fotboll. De är väldigt få och förutsättningarna för kvinnor inom idrott är tuffa i största allmänhet, säger Royal Crowns ordförande Anna Bergkvist till Aftonbladet.
”Jag går all in”
Tanken var att ministern skulle testa några övningar, träffa media och sedan tacka för sig.
Men Nina Larsson hade för roligt för att sluta.
– Vi körde tacklingsövningar och jag går all in när jag gör grejer, säger Nina Larsson till Dagens Nyheter.
Nästan 20 centimeter längdskillnad
Med sina 168 centimeter ställdes hon mot en spelare som mätte 185 centimeter i en tacklingsövning. Redan vid första smällen vred hon till vänster knä. Efter den tredje låg hon i gräset.
Anna Bergkvist säger att skaderisken generellt sätt är liten, men att det finns en risk.
– Hon gav det ett gott försök, men är ju förhållandevis lätt och kort i jämförelse med många spelare.
Fortsatte med knäskydd
Nina Larsson visade sig vara en tuffing.
Korsbandet gick av halvvägs in i träningen – men det gjorde inte hon. Hon drog på sig ett knäskydd och fortsatte.
”Imponerande”, säger Anna Bergkvist.
– Uppenbarligen var det roligt ändå. Jag tycker hon kämpade på bra.
”Får ta det efter valet”
Nu väntar valrörelse först, eventuell operation senare. Som tjänstledig reservofficer behöver Nina Larsson ett stabilt knä om hon skulle fotsätta i den rollen.
– Så jag kanske landar i, tillsammans med läkaren, att jag behöver operera. Men det får jag ta efter valet.