← Alla nyheter

TV4 Nyheterna · 3 dygn sedan Senaste

Interna raseriet mot Trump: ”Reagan vänder sig i sin grav”

Omfattande kritik mot avtalet från det egna partiet: Gör Iran starkare

Interna raseriet mot Trump: ”Reagan vänder sig i sin grav”

Omfattande kritik mot avtalet från det egna partiet: Gör Iran starkare

・Uppdaterad:

Donald Trump skrev på onsdagen under ett gemensamt avtal med Iran i Versailles.

Men i takt med att avtalets innehåll släppts har också kritiken mot presidentens överenskommelse ökat – bland annat från det egna partiet och pro-israeliska republikaner.

Efter månader av krig meddelades i söndags att USA och Iran nått ett avtal

”Det här fantastiska avtalet kommer att skänka fred och säkerhet till hela regionen”, skrev Donald Trump på Truth social om överenskommelsen.

På onsdagen signerade Donald Trump och Irans president Masoud Pezeshkian på varsitt håll också avtalet, en så kallad viljeförklaring (Memorandum of understanding, MoU).

Presidenten sade också på onsdagen att samtliga G7-ledare är eld och lågor över avtalet, rapporterar CBS News.

Samtidigt får avtalet kritik från flera håll. Bland annat sägs Iran vara avtalets vinnare, medan USA behövt göra avkall på flera av sina krav Trump bränt igenom flera av sina röda linjer.

Netanyahu ville fortsätta kriga

En som sägs vara missnöjd är Israels premiärminister Benjamin Netanyahu. Israel ska bland annat inte ha fått se avtalet på förhand, innan det annonserades i söndags, och Netanyahu sägs dessutom vara en av få som varit fast besluten att fortsätta kriget, skriver Axios.

Premiärministern har ännu inte själv uttalat sig om avtalet men har låtit sina mediekanaler attackera både Trump och hans administration.

På Netanyahu-kopplade Channel 14 ska ett nyhetsankare bland annat ha kallat vice-president JD Vance för en ”skitstövel” och uttryckt sig nedsättande och antisemitiskt om Trumps sändebud Steve Witkoff och Jared Kushner. Duon anklagas i kanalen ha sålt ut Israel för ekonomisk vinning.

”Reagan vänder sig i sin grav”

Även i det republikanska partiet mullrar det rejält. Särskilt missnöjd tycks Bill Cassidy, senator i Louisiana, vara.

”Reagan vänder sig i sin grav”, ska Cassidy ha sagt och vidare kallat avtalet ”den värsta utrikespolitiska blundern på årtionden”.

Enligt Cassidy gör avtalet Iran starkare och USA:s allierade i regionen svagare.

”Iran lär sig att om de bara stänger Hormuzsundet så kan de få resten av världen att dansa efter deras pipa”, säger han enligt The Hill.

Tre orosmoln

Republikanska hökar, som tror att Irans regim är inkapabel till reformering, räds nu att överenskommelsen belönar Teheran för att ha lyckats hålla ut i kirget. Kritiken bland presidentens pro-israeliska allierade kan delas in i tre kategorier, skriver Axios.

Den första punkten handlar om de pengar som nu kan tänkas flöda in i Iran. Bland annat genom de 300 miljarder dollar landet ska få av USA för återuppbyggnad, tillgången till frysta tillgångar samt att Iran omedelbart tillåts sälja olja igen. Fox News Marc Thiessen kallar de 300 miljarderna till Iran för ”en katastrof” och menar att det vore som att erbjuda Tyskland en Marshall-plan ”med nazisterna kvar vid makten”.

”Det är ett stort misstag att betala för att återuppbygga det hot vi just förstört”, säger Nikki Haley, USA:s ambassadör i FN under Trumps första mandatperiod.

En andra källa till kritik är att USA genom 60 dagars vapenvila och en hävd Hormuzblockad, förhandlar bort den fördel landet byggt upp under kriget och som decimerat Irans militär. Vissa hävdar till och med att regimen stod på randen till en kollaps, även om det inte finns några bevis för det.

Oron: Iran går inte att lita på

Flera tycker att USA inte borde ha lättat på sanktionerna redan den första dagen.

”Behåll sanktionerna, för om vi gör oss av med dem, kommer det ta en evig tid att få tillbaka dem igen”, säger den tidigare Trump-rådgivaren Steve Bannon i sin podcast enligt NBC News.

Den tredje kategorin handlar enligt Axios om att den iranska regimen inte går att lita på eller kan övertalas till måttfullhet. Bland annat CIA-chefen John Ratcliffe har sagt att han starkt tvivlar på att Iran kommer att göra de eftergifter kring kärnprogrammet som krävs för att få till en slutgiltig överenskommelse.

Även utrikesminister Marco Rubio sägs dela den oron, enligt källor.

”Underrättelsetjänsten visar att de iranska avsikterna inte är i linje med deras åtaganden enligt avtalet”, säger en källa.

Läs hela artikeln hos TV4 Nyheterna →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.