SMHI utökar värmevarning: ”Kan vara svårt att svalka sig”
・Uppdaterad:
Det blir fortsatt varmt i södra delarna av Sverige och nu utökar SMHI sin varning.
På dagarna väntas det bli minst 30 grader.
– Drick mycket och ta det lugnt, säger TV4:s meterolog Ingrid Eronn.
Under gårdagen utfärdade SMHI en gul varning för höga temperaturer i delar av Blekinge och Kalmar län från torsdag till söndag. Nu har ytterligare en varning för höga temperaturer utfärdats i stora delar av Götaland från fredag till söndag.
”Väldigt varm luft rör sig in vilket leder till att temperaturen når minst 30 grader under dagarna”, skriver SMHI.
Även nätterna väntas bli varma, vilket försvårar möjligheten att vädra ur.
– Det kan vara svårt att svalka sig, säger Ingrid Eronn.
Foto: SMHI
”Drick vatten”
Människor som befinner sig i varningsområdet uppmanas nu att vara uppmärksam på kroppens varningssignaler.
– Det blir varmt. Drick mycket och ta det lugnt, säger meterologen.
Vi kan också vänta oss lokala åskskurar, speciellt över Götaland och mellersta Norrland.
– Men det kan komma att ändras eftersom det är så lokalt. Håll koll i radarn.
Inte långvarigt
Värmen blir dock inte speciellt långvarig.
Redan efter helgen återgår prognosen till det normala svenska sommarvädret.
– Då är det inte 30 grader längre, men det blir drygt 25 på måndag och på tisdag är vi nere på runt 20 grader. Alltså normala svenska temperaturer, säger Ingrid Eronn.