Hans stämningsmusik drog in miljoner – fick 0 kronor
En svensk man har producerat låtar som har strömmats över hundra miljoner gånger och har dragit in över 2,7 miljoner kronor. Men bolaget som mannen jobbade för har inte gett honom några royaltypengar utan bara betalat ut vanlig månadslön. Nu stämmer fackförbundet Unionen företaget mannen jobbade för, något Dagens Nyheter var först med att rapportera.
Mannen jobbade som ljudtekniker för ett bolag i Västsverige som köptes upp av bolaget Streamline. Då blev han tillfrågad att vid sidan av sina ordinarie arbetsuppgifter även producera så kallad ”lo-fi-musik”, musik som ofta används i bakgrunden på olika produktioner.
Ett avtal undertecknades där det slogs fast att företaget han jobbade för skulle få hälften av alla intäkter för inspelningarna och den andra hälften skulle ett skivbolag som kommersialiserat musiken få. Mannen skulle få sin månadslön.
”Inte fått ett öre”
Men Unionen menar att avtalet är oskäligt och att mannens ersättning är oproportionerligt låg i förhållande till hur mycket pengar musiken dragit in.
– Musiken han gjort allt med har blivit väldigt framgångsrik och i praktiken får han inte ett öre och det tycker vi är så pass oskäligt att vi valt att driva den här talan, säger Karl Hägg, förbundsjurist på Unionen.
Streamats över 100 miljoner gånger
Enligt Unionens stämningsansökan har musiken, 101 masterinspelningar, strömmats ”långt över” hundra miljoner gånger på till exempel Spotify och Amazons musiktjänster.
SVT Kulturnyheterna har sökt Streamline. Bolagets vd Björn Nordén säger till Dagens Nyheter att allt gått rätt till och att den anställde haft ett avtal om att producera musik och har gjort det på betald arbetstid.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.