Att utveckla äldreomsorgen kräver ett ansvarsfullt och långsiktigt ledarskap. När Liberalerna i november föreslog en traditionell bemanningspool röstade styret (M, C, KD) nej. Det står vi fast vid. Vi vill inte ha en anonym pool med okända ansikten som skickas runt – det skapar inte trygghet.
Den satsning som styret nu presenterar handlar om något helt annat: att bemanna fasta anställningar på de faktiska arbetstopparna.
Lomma ligger långt fram i ”heltidsresan” med en hög andel heltidsanställda. Det är positivt, men gör det utmanande att bemanna helger, kvällar och de dagliga arbetstopparna (som uppstigning och måltider) utifrån personalens önskemål och lagstiftning. Detta har vi analyserat noggrant sedan början av året.
Genom att omvandla timanställningar till fasta heltidstjänster säkrar vi välbekanta ansikten när behoven är som störst. Vår modell är dubbelverkande: utanför arbetstopparna ska personalen användas till kvalitetshöjande insatser ute i verksamheterna.
Detta handlar inte om politisk taktik, utan om ett långsiktigt utvecklingsarbete där vi även bygger ut med fler platser på Jonasgården och planerar för ett nytt äldreboende med ca 84 platser 2029-2030.
Detta är en replik på insändaren Vem driver egentligen äldreomsorgspolitiken i Lomma?
Jens Thystrup (M), ordförande i socialnämnden i Lomma kommun