← Alla nyheter

Expressen Sport · 1 dygn sedan Sport

Båstad GK:s chock – klubbchefen köpte resor och vin för klubbens pengar

Resor, vin och kläder för en halv miljon kronor betalade Jörgen Kjellgren – med Båstad GK:s pengar. Nu åtalas den tidigare klubbchefen för trolöshet mot huvudman. – Till viss del så erkänner jag, säger han i polisförhör. 

Artikeln i korthet

Det var när Jörgen Kjellgren gått i pension, efter 25 år som klubbdirektör, som Båstad GK upptäckte något suspekt. En faktura för trädgårdsarbete hemma hos den forne klubbchefen hamnade på golfklubbens bord.

Den nya klubbchefen började då granska flera utgifter som såg märkliga ut. Fynden chockade klubbens dåvarande ordförande Sven-Eric Milton.

– När jag får reda på det här, och vi upptäcker det här, så blir jag otroligt förvånad. För det är inte den person jag trodde det här skulle vara, säger Sven-Eric Milton i polisförhör.

– Vi har allt ifrån revisorer till ekonomer och så vidare. Ingen av oss har förstått och trott och upptäckt eller anat någonting av det här. Det är det som är så märkligt.

Klubben, vars 18-hålsbana är den näst äldsta i Sverige, tillsatte en extern revisor.

Mellan 2020 och 2025 betalades närmare 500 000 kronor från klubbens konto, utan att ha direkt koppling till verksamheten. Enligt åtalet rör det sig om 87 köptillfällen.

Säsongskort på hockey

Det gäller mängder av vinbeställningar och kläder, men även resor och två säsongskort hos SHL-klubben Rögle, värda över 17 000 kronor.

Jörgen Kjellgren betalade också en paketresa för flera personer genom klubbens bankkort. Sedan bad han resenärerna betala resan till hans privata konto.

– Jag skulle reglera tillbaka det men det är inte gjort, säger han i polisförhör.

Vid flera av klädesköpen saknar Jörgen Kjellgren förklaring till varför klubbens kort använts. Ett köp ligger på 19 000 kronor.

Förklaringen: Var gåvor

Vinköpen å sin sida var gåvor till exempelvis sponsorer, menar han. Styrelsen kände inte till detta.

– Nej, det vet de ju inte. De har ju litat på mig som vd, att jag har skött mitt jobb utifrån de uppgifter som jag ska leda, så att säga. Jag var ju operativt ansvarig för klubben. Och det har ju styrelsen aldrig ifrågasatt överhuvudtaget. Det har de inte, säger Jörgen Kjellgren i polisförhör.

När han blev konfronterad av klubben erkände han några av sina fel, men påpekade samtidigt att han besparat klubben närmare en halv miljon kronor genom att klubben använt hans privata tv-abonnemang.

Det är dyrare att ha ett företagsabonnemang i stället för ett privat sådant.

Han ville därför kvitta skulden mot den gärningen, skrev han i ett mejl till ordföranden.

Nu står Jörgen Kjellgren åtalad för trolöshet mot huvudman. Han säger i polisförhör att han brustit i sitt arbete som klubbchef men han erkänner inte att alla transaktioner varit felaktiga.

– Till viss del så erkänner jag. Det står ju nästan på mina handlingar. Men jag erkänner ju inte allt det som ligger där. Det kan jag inte utifrån det som är redovisat här i dag. Så det blir ju någon form av mix då.

Golfklubben yrkar på skadestånd på över en halv miljon kronor.

Expressen har varit i kontakt med Jörgen Kjellgren och Sven-Eric Milton som båda avböjer kommentar.

Expressen har också varit i kontakt med Kjellgrens advokat Zinajda Horozovic som avböjer kommentar.

Läs hela artikeln hos Expressen Sport →

📡 Läs samma nyhet hos 2 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.