Bertil Eliasson
Foto: Kanal 5
Husvagnslegendaren Bertil välkomnar högre hastighetsgräns
”Många husvagnar är ju bromsklossar” • S vill öka hastighetsgränsen från 80 till 100
・Uppdaterad:
Socialdemokraterna vill öka hastighetsgränsen för husvagnar till 100 kilometer i timmen.
Förslaget välkomnas av husvagnslegendaren Bertil Eliasson, som har tillbringat 30 år på Böda camping på Öland.
– Det är klart att det är en stor bromskloss i trafiken med husvagnar som kör långsamt, säger han.
En höjd hastighetsgräns för husvagnar har diskuterats i Sverige under flera år efter initiativ från enstaka riksdagsledamöter. Frågan bereds nu på regeringskansliet men har hittills inte lett till någon förändring.
Nu ger sig även Socialdemokraterna in i debatten och gör hastigheten till en valfråga. Förslaget, som presenterades av Magdalena Andersson under onsdagen, går ut på att ekipage som uppfyller särskilda tekniska och säkerhetsmässiga krav ska få köra i upp till 100 kilometer i timmen på svenska vägar. I dag är gränsen 80 kilometer i timmen.
Välkomnar förslaget
En av dem som välkomnar förslaget är Bertil Eliasson, 83, från Ställdalen. I 30 år har han varit en ständig gäst på Böda camping och en av profilerna i dokusåpan med samma namn. Han har tillbringat många mil på vägarna med sin husvagn.
– Det är klart att det är en stor bromskloss i trafiken med husvagnar som kör långsamt så det vore ju väldigt bra om de kan få köra fortare. Sen kan jag tycka att husbilarna nästan är ett större problem. De kör ofta ännu långsammare än vagnarna, säger han.
Grannländerna ligger före
I bland annat Danmark, Norge och Tyskland får man redan köra i upp till 100 kilometer i timmen med husvagn, efter särskilt godkännande och tekniska krav.
Bertil menar dock att frågan är mer komplex än man kan tro och han är inte enbart positiv till förslaget.
– Jag tror att många kan köra en husvagn i 100 men inte alla. En del använder bara husvagnen en eller ett par gånger om året och bygger därför inte upp någon kunskap och känsla. Det inte är helt lätt att ta ut svängarna ordentligt. Så det finns en poäng med att hålla nere farterna också.