”Måsambulansen” nerringd – av larm om friska fågelungar
I 30 år har Kenneth Bengtsson på sin fritid hjälpt skadade fåglar runt Malmö och Lund. För honom är juni den värsta månaden. Då får han ta emot uppemot 30 samtal om dagen men bara hälften handlar om skadade fåglar – resten om helt friska ungar.
– Första halvan av juni så är hälften av samtalen om fågelungar sådana där det inte är något problem, säger Kenneth Bengtsson, frivillig på Fågelskydd Spillepeng.
Hjälper skadade fåglar
Föreningen har en jourtelefon dit allmänheten kan larma om skadade fåglar.
Den som ringer kan få rådgivning och om det behövs åker Kenneth Bengtsson ut och hämtar fågeln för rehabilitering eller avlivning beroende på hur illa läget är.
Hur mycket tid lägger du på det här?
– Det är säkert en arbetsvecka, 40-timmar.
”Låt dem vara”
Den största arbetsbelastningen är under juni då en stor del av larmen handlar om måsungar. Nu uppmanar Kenneth Bengtsson allmänheten att ringa om ungen verkar skadad, men att annars låta bli.
– Mitt huvudråd när det gäller fågelungar är alltid: Låt dem vara och gå därifrån, säger han.
I klippet får du se en tre veckor gammal måsunge som Kenneth hämtat upp med ”måsambulansen”.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.