Kim Nilsson efter känslosamma vinsten: ”Började nästan gråta i hjälmen”
Kim Nilsson har länge jagat sitt första individuella SM-guld i speedway.
Under måndagen lyckades han med bedriften under SM-veckan i Karlstad.
– Jag började nästan gråta i hjälmen efteråt. Det är mycket känslor och jag har jagat det här länge, säger Kim Nilsson till SVT Sport.
På Kvarnholmens Motorstadion i Karlstad avgjordes de individuella SM-tävlingarna i speedway. Inför tävlingen var Kim Nilsson, till vardags i Smederna, en av de stora favoriterna till att ta hem titeln.
Han levde upp till förväntningarna. I grundomgången tappade han bara en poäng – en andraplats bakom Oliver Berntzon i det femte heatet.
I finalen var det just Berntzon som öppnade starkast, men Nilsson svarade snabbt, tog sig förbi via ytterkurvan tidigt i loppet och kunde därefter köra kontrollerat mot segern.
Det var Kim Nilssons första SM-titel efter att ha kommit tvåa bakom Fredrik Lindgren de två senaste åren.
– Sedan 2013 har jag säkert bara missat finalheatet två gånger, men jag har aldrig lyckats vinna.
Nu när Lindgren saknades i startlistan tog Kim Nilsson tillvara på tillfället och vann. Han lyckades med samma bedrift som pappa Tommy gjorde 43 år tidigare.
– Det är ett jäkla tjat om att farsan varit svensk mästare och inte jag, men nu jäklar är vi det båda två.
Det individuella SM:et i speedway var i år en del av SM-veckan i Karlstad. Tävlingarna från folkfesten går att följa på SVT Play och via SVT Sports liverapport under veckan.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.