Här blir 15-åringen nedbrottad och kränkt – av poliserna
”Bankar mitt huvud i marken och skriker” • Se filmen
・Uppdaterad:
En 15-årig pojke beskrevs som uppkäftig och otrevlig i en galleria i Kungsbacka.
Då brottade två poliser ned honom – den ena skrek på tonåringen och gick till personangrepp.
Nu döms poliserna för ofredande.
Poliserna patrullerade i Kungsmässan på kvällen den 10 oktober 2024 tillsammans med ordningsvakter.
Då träffade de på ett par ungdomar som satt på en bänk i köpcentret. En av poliserna, som vid tillfället var ensam, ska ha frågat en 15-årig pojke om hans personnummer, berättar pojken i förhör.
– Vad har jag gjort? Och de sa ”nej du har inte gjort något”. Är jag misstänkt för något då? De sa nej. Varför ska jag ge dig mitt personnummer då, säger jag. Och de sa för att vi säger det. Jag sa är jag inte misstänkt för något? Då kan jag väl lika gärna gå härifrån? Och då säger han, nej då skjuter jag dig med elpistolen. Och jag sa, och vem fan tror du att du är? Vem är du att hota mig liksom?
– Och då tar han tag på typ nacken och axeln och slänger över mig. Hoppar på mig. Två vakter och två poliser tror jag det var. Bankar mitt huvud i marken och skriker, ge mig ditt personnummer, ge mig ditt personnummer. Jag kunde ju knappt andas liksom.
Enligt polismannen själv avvisade han pojken efter uppgifter om att han tidigare uppträtt stökigt i gallerian. När han inte lyssnade på tillsägelsen utan ”käftade emot”, inte gav sitt personnummer, satt kvar på bänken och hade ”dålig attityd” valde han att lyfta upp 15-åringen och lägga ned honom på golvet ”för att säkra situationen och förhindra en eskalering”.
När pojken senare gav sitt personnummer släpptes han och blev ombedd att lämna platsen, enligt egen utsago.
”Jag kommer fan dö”
Utanför gallerian ringde 15-åringen sina föräldrar och berättade om händelsen. I samband med det såg han en polisman.
– Då går jag fram till han och säger att min pappa vill prata med dig, och tycker du att din kollega gjorde ett bra jobb eller. Det här var fan inte okej.
Polismannen tillkallade då på sina kollegor genom radion. En kvinnlig polis hade sin kroppskamera aktiverad. Filmen, som använts som bevisning och som TV4 Nyheterna nu kan publicera, visar hur hon gick fram till pojken. Plötsligt tog hon tag i tonåringen och brottade ned honom på en bänk och började skrika. Samma polisman som tidigare ingrep mot pojken ska samtidigt ha dragit fram sitt elchockvapen.
– Vad är ditt problem? Vem fan är du att bete dig så jävla illa? Kungsmässan är inte ditt jävla vardagsrum, fattar du det eller? Det är inte ditt jävla vardagsrum. Du har inte nån jävla rätt att bete dig så här bland allmänheten. Vanligt jävla folk ska kunna gå ut och handla, fattar du det eller? Vem fan är du? Beter sig som att du är nån jävla gangster. Du är född i Sverige och du kan inte bete dig. Du ska göra rätt i samhället, skrek polisen samtidigt som hon höll pojken nedtryckt.
15-åringen upprepade ”förlåt” gråtandes med polisen över sig.
– Har typ knät på min rygg och trycker ner mig på en blöt bänk, skriker en massa skit på mig. Alltså jag hade inte ens gjort någonting. (...) Så blev jag rädd, det var elpistolen. Jag var livrädd. Hur mycket volt är det i en sån där. Jag kommer för fan dö, säger tonåringen i förhör.
– Man behöver inte tre poliser och två ordningsvakter, och en elpistol för att få ner en 15-åring på marken, jag är ju skitsmal.
Försvaret: ”Röt till på skarpen”
Den kvinnliga polisen har uppgett att hon vid tillfället var påverkad av skjutningen som hade skett på Kungsmässan dagarna tidigare. Hon tyckte att 15-åringen ”var otrevlig och hade en påstridig attityd” och att hon därför ”tog tag i hans jacka och röt till på skarpen för att skapa kontroll och ordning”.
Polisåklagaren och avdelningen för särskilda utredningar, som utreder brott av polisanställda, ansåg att patrullens agerande var hänsynslöst och kränkande mot pojken samt att den kvinnliga polisen ”högljutt och skrikande yttrat personangrepp och svordomar” mot pojken.
Tingsrätten dömde den kvinnliga polisen men friade polismannen. Hovrätten har nu dömt poliserna för ofredande. Domstolen ansåg att även den manliga polisens ingripande inne i gallerian inte var försvarligt och att det saknades skäl att använda våld mot pojken.
Poliserna, som enligt personalansvarsnämnden kommer behålla jobbet, ska betala dagsböter på 24 000 kronor vardera och skadestånd på 15 000 kronor till pojken.