← Alla nyheter

Expressen Sport · 4 tim sedan Sport

Blå vägg på fotbolls-VM får alla att rasa: ”Skamligt”

En blå vägg skapar uppror i VM-staden Dallas. Nu stäms Fifa på närmare 250 miljoner kronor. – Det som har hänt är skamligt, säger lokalbon Ismail, 32.

En svart pick up-truck svänger in på parkeringen. Föraren vevar ner rutan och pekar mot den blå väggen.

– Är ni här för den? Det är det värsta som hänt, säger Taylor.

29-åringen jobbar i närheten och har åkt förbi just den här väggen otaliga gånger. Men fram till några veckor sen har han kunnat titta ut på ett konstverk.

– Jag var inte i stan när det hände, utan såg det online. Jag var så frustrerad. Nästa gång jag kom till jobbet… det var bara tråkigt.

Stämmer Fifa på 250 miljoner

Bakom den blåa färgen gömmer sig en 25 meter stor väggmålning. Konstnären Robert Wyland är känd för sina enorma väggmålningar av valar och annat marint liv på byggnader runt om i USA.

I slutet av 90-talet målade han ”Ocean Life” här i Dallas.

– Jag är 32 år och kan inte minnas att den inte funnits, säger förbipasserande Ismail.

Precis som Taylor reagerade han kraftigt på att väggmålningen en dag var övermålad.

– Det som har hänt är skamligt. Det hände så plötsligt. Ofta när staden gör något sånt här så väntar de eller i alla fall planerar och frågar runt.

Robert Wyland blev lika chockad när han fick reda på att väggmålningen hade ersatts med blå färg och krävde direkt att det skulle stoppas.

Nu har han stämt Fifa på närmare 250 miljoner kronor.

– Det är David mot Goliat, säger han till The Guardian.

”Det är väldigt tragiskt”

Världens mäktigaste idrottsorganisation uppges ligga bakom övermålningen. Enligt den lokala VM-kommittén i Dallas skulle ”Ocean Life” ersättas av ett nytt konstverk som speglar stämningen inför fotbolls-VM, skriver NBC.

Fifa hävdar att de inte har någon som helst inblandning i händelsen och hänvisar till den lokala organisationskommittén.

Det köper inte Dallasborna.

– Jag tycker inte att vi ska böja oss för Fifa. För vadå? Åtta-nio matcher? Ska vi då förstöra konst? Jag tycker inte att det någonsin är rätt att förstöra konst, säger Taylor.

Sverige är ett av lagen som spelar här. Eller i närheten i alla fall.

– Det är inte ens några matcher här i Dallas. Matcherna spelas i Arlington. Att förstöra något vi har haft i nästan tre decennier för ett par veckor är bara inte rimligt.

Många lokalbor är upprörda.

– Det är väldigt tragiskt. Dallas har det största konstdistriktet i landet. Konst är väldigt viktigt för oss så att det händer är förolämpande, säger Ismail.

Längst upp i det högra hörnet tittar den gamla väggmålningen fram.

– De stoppade så fort de fick reda på att personen bakom målningen inte hade gett sitt godkännande. Vem tittar på det här och tänker att det ska vara så?

Läs hela artikeln hos Expressen Sport →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.