”Vaccin är ingen korvkiosk”
Oppositionen kritisk till att Svea Vaccin får fortsätta
Uppdaterad 13.43 | Publicerad 13.17
Två och ett halvt år efter att 200 sekunder avslöjat allvarliga brister i bland annat hygien och hantering av vacciner fortsätter Svea vaccin att ge sprutor till folk.
Nu reagerar oppositionen.
– Jag tycker det är upprörande att Svea vaccin får fortsätta med sin verksamhet oförändrad, säger Lena Hallengren (S).
– Det måste gå att akut stänga en verksamhet som inte fungerar och som är patientfarlig, säger Karin Rågsjö (V).
Lena Hallengren var ansvarig för Ivo när hon var socialminister mellan 2019 och 2022,
– Vi måste kunna lita på att Ivo gör sitt jobb – och också har förutsättningar att göra sitt jobb.
Vad vill du säga till regeringen och till Elisabet Lann som är ansvarig minister?
– Man har ju vetat om det här ganska länge. Det har gått snart två och ett halvt år och jag vet inte vad Elisabet Lann har gjort och vad hon tänker att göra. Det är en allvarlig situation och det kräver faktiskt ett svar från Sveriges regering.
Hur hade du agerat annorlunda?
– Som regering är det viktigt att se till att myndigheten har resurser och muskler för att kunna göra ett tillräckligt bra jobb. Här är det uppenbart att regeringen inte har gett dem det. Nu ligger bollen hos regeringen att se till att hantera den här situationen.
– Ingen ska behöva läsa nyheter och oroa sig för om det är Svea Vaccin som har vaccinerat mig själv eller mina barn och eventuellt med en risk som följd.
– Det är allvarligt att vi har en marknad som inte hålls efter och att aktörer som inte sköter sig får vara kvar. Det måste finnas ordning och reda, struktur, kontroll, sanktioner och omedelbara sanktioner för de som inte sköter sig. Det är jätteviktigt för att man ska kunna känna sig säker som medborgare och patient, säger Lena Hallengren.
”Klarar inte sitt uppdrag”
Karin Rågsjö, Vänsterpartiets sjukvårdspolitiska talesperson, tycker att Svea vaccin borde tvingas att stänga direkt.
– Det är uppenbart att de inte klarar sitt uppdrag. Vaccin är ingen korvkiosk, det ska bara funka. Som patient ska du veta att vaccinet du får inte har legat i ett varmt kylskåp.
– Det här är saktfärdigt och illa skött av alla parter. Det måste gå att akut stänga en verksamhet som inte fungerar och som är patientfarlig. Jag kräver att sjukvårdsminister Elisabet Lann agerar så snabbt hon bara kan, att hon inte bara lägger allt ansvar på Ivo, säger Karin Rågsjö.