Bakom portarna på brandstationen i centrala Åstorp står två äldre släckbilar, som just nu inte används. Men i händelse av krig kommer de att vara guld värda.
Totalt 600 000 kronor ska ge räddningstjänsten för Klippan och Åstorp en bättre beredskap i händelse av krig. Hälften av pengarna ska användas till att behålla kårens avlagda räddningsfordon.