Förgiftade maken – döms till tolv års fängelse
Publicerad 2026-06-24 12.10
Mannen hade under flera år konstiga blodvärden. Orsaken förblev okänd fram till dess han satte upp en kamera i sitt arbetsrum.
Hustrun har nu dömts till tolv års fängelse för att ha förgiftat mannen, rapporterar Aftonbladet.
Mannen hade känt att vattnet i hans flaskor smakade konstigt, och märkt att vätskenivån ändrades utan att han druckit. I hopp om en förklaring satte han upp en kamera – och fick bildbevis på att hustrun droppade något i hans vattenflaska. Frun greps men efter en tid lades förundersökningen ned.
Flera år senare togs den upp igen och i maj åtalades kvinnan för försök till mord. Stockholms tingsrätt pekar i domen på att det handlat om ett mycket utdraget händelseförlopp och att gärningen föregåtts av en noggrann planering.
Kvinnan har hela tiden nekat till brott.