Efter branden – här är nya brandstationen i Holmsund
Brandstationen i Holmsund utanför Umeå förstördes i en brand i december 2023. Nu står en ny stationen klar för inflytt.
– Det här är efterlängtat. Vi har gått och väntat länge på det här, så det blir fantastiskt roligt, säger Magnus Olofsson, RiB-chef för Umeåregionens brandförsvar.
Det var den 21 december 2023 som det började brinna i deltidsbrandstationen i Holmsund. Vagnhallen och flera fordon totalförstördes i den kraftiga branden.
Ett dygn senare hade räddningsstyrkan lyckats skrapa ihop tillräckligt många gamla brandbilar och fått in lite utrustning för att kunna ha en temporär brandstation redo för utryckningar. Sedan dess har de haft tillfälliga lokaler.
Invigning sker i höst
Nu är den nya stationen inflyttningsklar. Möblerna har börjat anlända och Magnus Olofsson tror att de kan börja flytta in inom en vecka.
– Den kommer inte att bli operativ, fordonen flyttas in först efter semestern, men att börja vara här och använda den går alldeles utmärkt, säger han.
Invigning för allmänheten blir det först under hösten.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.