← Alla nyheter

Göteborgs-Posten · 4 dygn sedan Lokalt

Fransk läkare har fått ebola

En fransk läkare som nyligen återvänt från ett humanitärt uppdrag i Kongo-Kinshasa har testat positivt för ebola. Myndigheterna har inlett en smittspårning.

Frankrikes hälsoministerium har på tisdagen bekräftat det första fallet av ebola-virus i landet. Det är en fransk läkare som befunnit sig i Kongo-Kinshasa som smittats.

Mannen ska ha gått ombord ett kommersiellt flyg från Kongo-Kinhasa och det beskrivs som att han då ska ha varit "nästan asymptomatisk” och endast haft huvudvärk, rapporterar Le Parisien.

Mannens tillstånd ska ha ”försämrats något” under flygningen och han ska sedan fått omedelbar läkarvård när de landade i Paris. Läkaren hålls isolerad och myndigheterna har inlett en smittspårning.

Enligt Frankrikes hälsoministerium är risken för att fler ska smittas i Europa fortfarande låg.

Men det Internationella Röda Korset och Röda Halvmånefederationen (IFRC) har varnat för att ebola-epidemin inte nått sin kulmen i Kongo-Kinshasa.

– Vi är rädda att detta kan pågå i ett år innan epidemin är över, sade Bruno Michon, IFRC:s operativa chef i Bunia.

Över tusen bekräftade fall – fler smittspåras

Antalet bekräftade ebolafall har nu nått över 1 000. Av dem har 254 personer avlidit, meddelade myndigheterna i Kongo-Kinshasa på måndagen.

Totalt har 100 personer tillfrisknat från ebolautbrottet, enligt hälsodepartementet. Minst 365 patienter uppges i nuläget vårdas på sjukhus eller i isolering.

Det aktuella utbrottet har orsakats av bundibugyoviruset, som inte går att vaccinera mot.

Det kan enligt myndigheterna finnas betydligt fler fall som inte är kända. Man arbetar fortfarande med att smittspåra över 35 000 personer som har kommit i kontakt med smittade individer.

Läs hela artikeln hos Göteborgs-Posten →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.