Iran i samspråk med Hamas om avtalen
Publicerad 11.45
Irans utrikesminister har pratat med en ledare i den palestinska islamiströrelsen Hamas om de pågående förhandlingarna med USA.
Utrikesminister Abbas Araghchi har talat om ”den senaste utvecklingen” med Basem Naeem, medlem i Hamas styrande politbyrå, rapporterar Irans statsmedier.
Avsiktsförklaringen mellan USA och Iran om fortsatta fredsförhandlingar nämner inte Gaza eller Hamas. Det eldupphör som avtalas där sägs omfatta ”alla fronter, inklusive i Libanon”.
Hamas har uttryckt förhoppning om att överenskommelsen ska leda till ett slut på våldet även i krigshärjade Gaza.
I samtalet med Hamasledaren Naeem uppges Irans utrikesminister Araghchi ha understrukit Irans stöd för palestinierna ”tills deras legitima nationella rättigheter realiseras fullt ut”.