Qatar hade maxflyt som grejade 1–1 mot Schweiz.
Blev ertappat senast – och tappade konceptet fullständigt.
Bosnien är bättre, men har också många hetlevrade spelare.
Kan ”balla ur” i andra halvlek...
Bosnien spelar inte någon nytänkande, modern fotboll – men är bra på att hålla sig till det man är bra på.
Seger ikväll = avancemang.
Tappad poäng = ridå.
Samma sak gäller för Qatar. Räddades av ett sent självmål i premiären mot Schweiz. Innan dess var det nära 0–2 flera, flera, flera, flera gånger.
Blev sedan ertappat senast.
Två tidiga mål i baken, sedan flög allt åt pipan. Drog på sig två röda kort, i 33:e respektive 55:e minuten. Har vänsterbacken Homam El Amin och centrala mittfältaren Assim Madibo ur spel (avstängda). Flera mindre nationer som gjort ringar på vattnet,
antingen genom ”hjärta och själ”, taktiskt slughet, eller heroiska målvaktsinsatser – Qatar har inte varit nära något av det. Turneringens sämsta lag? Kanske inte på pappret, men ute på planen – ja, mycket möjligt.
Oavsett scenario, så pekar mycket på att det här kan bli grinigt, framförallt om något av lagen känner att VM är på väg att slinka ur händerna.
Talats om missämja i Schweiz, där Granit Xhaka pekats ut som ”boven i dramat”.
Men det var inget som verkade påverka insatsen mot Bosnien. Drev den tillställningen, även om det till en början var ont om klara målchanser. Sprakade till på allvar när man kastade in Ruben Vargas och John Manzambi (rekades som målgörare). Båda lär nu vara högaktuella för startelvan. Kanada körde över ett odisciplinerat Qatar (två röda kort). Ny skada på Ismael Kone. Frågetecken för Stephen Eustaquio. Kommer nu sättas på hårdare prov än tidigare...
3–1, kanske?
***
Odds på Hundringen vid publicering: @24,64.