Efter dödsbranden i Biskopsgården – yrkar på sex års fängelse
En flicka ska systematiskt ha lämnats ensam i en lägenhet i Biskopsgården – och dog efter att en brand bröt ut. Nu yrkar åklagaren på sex års fängelse för mamman.
– Det finns inget liknande fall sedan tidigare, säger kammaråklagare Sara Selheden.
I februari dog en flicka i förskoleåldern i en brand i Biskopsgården. Enligt åtalet hade hon lämnats ensam i lägenheten vid brandtillfället – och över 40 ytterligare tillfällen innan dess.
Mamman står åtalad för grovt vållande till annans död, olaga frihetsberövande och framkallande av fara för annan. Hon misstänks ha övervakat dottern via kameror medan hon själv var på jobbet, på gymmet eller hos sin partner.
Åklagare: Inget liknande fall
Rättegången har pågått i sju dagar vid Göteborgs tingsrätt, och när den avslutades under onsdagen yrkade åklagaren på sex års fängelse, något som även Göteborgs-Posten rapporterat om.
– Det finns inget liknande fall sedan tidigare och domstolen, i synnerhet tingsrätten, gör ofta försiktiga bedömningar, så vi får se om de köper vår linje eller försvarets, säger kammaråklagare Sara Selheden till SVT.
Såg rök på övervakningskamerorna
Vid branden ska mamman ha lämnat dottern i lägenheten strax efter klockan fem på eftermiddagen. Först 19 timmar senare kommer hon tillbaka. Då ska hon, enligt åtalet, ha sett rök på kamerorna installerade i lägenheten.
Mamman har varken erkänt eller förnekat gärningarna. I förhör säger hon att hon inte minns mycket från händelsen.
Domen meddelas den 1 juli. SVT söker kvinnans försvarsadvokat.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.