← Alla nyheter

Sydsvenskan · 4 dygn sedan Lokalt

Starka känslor efter Sydsvenskans sockergranskning

Sydsvenskans granskning av gifterna som sprutas över skånska sockerbetor har fått debatten att rasa i sociala medier – för eller emot besprutning. Vi gav oss ut till Sockerbitstorget i Arlöv för att höra vad ortsborna tycker.

Mitt på Sockerbitstorget i Arlövs centrum står en skulptur av en man och en kvinna som är i full gång med att dra upp sockerbetor ur jorden.

Sockerbetan är en av Sveriges mest besprutade grödor. Nästan alla kemikalier som används är giftiga för vattenlevande organismer, och flera misstänks vara cancerframkallande eller skadliga för ammande barn eller foster.

Flera av kemikalierna hittas i skånsk natur och i dricksvatten. Det har Sydsvenskan berättat i en granskning.

– Jag vet inte om det är ett måste för att det ska gå att odla, säger Annelie Ralvert, som promenerar förbi på gatan ner mot Sockerbitstorget.

Hon stannar upp en stund för att reflektera kring användningen av bekämpningsmedel i sockerbetsodlingarna.

– Jag tänker att möjligheten finns att köpa ekologiskt. Men det kanske är svårt med sockerbetor, säger Annelie Ralvert.

Sydsvenskans texter om besprutningen av skånska sockerbetor har lästs av tiotusentals människor och delats nästan 500 gånger på Facebook. I kommentarsfälten är debatten intensiv: ”Bedrövligt och totalt ohållbart”, skriver någon. ”Varför tillåter lagstiftningen detta?”, undrar en annan.

”Folk måste vara beredda att betala mer för ekologiskt”, tycker en tredje. ”Växtskyddsmedel främjar hög avkastning och god kvalitet”, menar en fjärde.

På andra sidan torget står Anders Svensson och hans mamma Agneta Mattsson och väntar på bussen.

– Jag blir överraskad över att det är så. Jag hade ingen aning, säger Agneta Mattsson.

– Det är inte bra alls, säger Anders Svensson.

Sydsvenskan har sökt klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) och frågat om och isåfall vad hon vill göra åt besprutningen av sockerbetor. Miljöministern avböjer att ställa upp på en intervju men lämnar en skriftlig kommentar via pressavdelningen:

”Svenska konsumenter vill ha en ren miljö och giftfri vardag och de utgår från att farliga ämnen lagstiftas bort. Det är viktigt att branschen hela tiden arbetar aktivt för att hitta bättre växtskyddsmedel som gör det de ska utan att skada människor eller vår natur”, säger Romina Pourmokhtari.

Men trots reglering och lagstiftning hamnar rester av bekämpningsmedlen i skånsk natur och i dricksvatten.

Peter Görög, som bor i Arlöv, kommer gående mot torget.

– Det är katastrof att vi ska behöva ha det såhär, säger han.

Han hade inte hört talas om den hårda besprutningen av sockerbetor, men säger att han inte är förvånad:

– Inte över huvudtaget. Vinstsyfte, det är det enda det handlar om, och det drabbar oss alla, säger han,

Samtidigt är han kritisk till de höga priserna på Kravmärkt och ekologisk mat:

– Jag förstår inte hur man ska kunna få folk att betala priserna som är. När det kan vara dubbelt, ibland tredubbla priset.

Sockerbolaget Nordic Sugar har monopol på svensk sockerproduktion. Förra verksamhetsåret gjorde de en vinst på över 800 miljoner kronor.

De menar att besprutningen är nödvändig för en lönsam och effektiv odling av svenskt socker.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, vill inte heller ställa upp på intervju, men lämnar en skriftlig kommentar:

"Användningen av växtskyddsmedel inom svenskt lantbruk sker i linje med myndigheternas villkor och fastställda regelverk. Vi litar på myndigheternas beslut och att de har relevant kunskapsunderlag”

Mailet undertecknas av Fredrik Andersson, förbundsstyrelseledamot och vice ordförande i LRF:s växtodlingsdelegation.

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.