← Alla nyheter

Svenska Dagbladet · 4 dygn sedan Senaste

Pakistan: Tekniska samtal återupptas nästa vecka

De ”tekniska samtalen” mellan Iran och USA kommer att återupptas nästa vecka, meddelar medlarlandet Pakistan. Irans chefsförhandlare kallar uppgörelsen som slöts förra veckan för USA:s nederlagsförklaring.

Den avsiktsförklaring som har skrivits under av Iran och USA med syfte att få ett slut på kriget är USA:s nederlagsförklaring, säger Mohammad Bagher Ghalibaf, Irans chefsförhandlare i kontakterna med USA.

– Överenskommelsen i Islamabad var inte resultatet av påtryckningar och tvång, utan snarare resultatet av den modiga iranska nationens motstånd och auktoritet, säger han vid en konferens i Azerbajdzjan som sänts på iransk tv.

– Det är därför Islamabads samförståndsavtal blev en förklaring om Amerikas nederlag, säger han.

De tekniska samtalen kommer att återupptas nästa vecka, antagligen i början av veckan, uppger Tahir Andrabi, talesperson för Pakistans utrikesdepartement.

Läs hela artikeln hos Svenska Dagbladet →

📡 Läs samma nyhet hos 2 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.