← Alla nyheter

Aftonbladet · 4 dygn sedan Senaste

Färre ger blod – ”bekymmersamt”

Andelen aktiva blodgivare sjönk i fjol till 2,7 procent av den vuxna befolkningen.

Färre ger blod – ”bekymmersamt”

Publicerad 2026-06-24 10.30

Andelen aktiva blodgivare sjönk i fjol till 2,7 procent av den vuxna befolkningen. Behovet är dubbelt så stort.

För att ha en beredskap vid en samhällskris skulle andelen blodgivare i befolkningen behöva öka till 5 procent, bedömer Socialstyrelsen.

I stället har andelen blodgivare sjunkit de senaste åren.

”Utvecklingen går åt fel håll och det är bekymmersamt att vi ännu inte ser någon tydlig vändning”, säger Socialstyrelsens generaldirektör Björn Eriksson i ett pressmeddelande.

För att klara målet behöver fler yngre personer lämna blod. Särskilt unga män är underrepresenterade – endast 1,4 procent av män i åldern 18–24 år lämnar blod.

Ny statistik från myndigheten och samordningsorganisationen Swedish Blood Alliance visar också på stora regionala skillnader. I Västerbotten lämnar 4,1 procent av alla 18–64-åringar blod, i Stockholm 2,2 procent.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.