← Alla nyheter

Göteborgs-Posten · 4 dygn sedan Lokalt

Åkesson vill införa "medborgarveto"

Ska stoppa vad SD kallar ”tvångsblandning” i bostadsområden.

Förslaget är ett svar på att Socialdemokraternas gått ut med att man vill bygga mer blandat för att bryta segregationen. Till exempel genom att bygga flerfamiljshus i redan välfungerande områden.

Sverigedemokraterna och Moderaterna, framförallt på riksnivå, har motsatt sig den typen av politik och kallat den för ”tvångsblandning”. På SD:s dag i Almedalen kallade partiledare Jimmie Åkesson till en presskonferens för att presentera vad han beskrev som ett av sitt partis största vallöften.

Han kallar förslaget för ”medborgarveto mot tvångsblandning.” Det innebär bland annat att en majoritet av de boende i ett område där det finns byggplaner ska få samtycka innan kommunen går vidare med planerna på till exempel hyresrätter i villaområden.

– Planerna strider inte sällan mot hur de som bor i de här områdena vill ha det, säger Jimmie Åkesson.

SD vill att en nybyggnation ska kunna påbörjas endast om en kvalificerad majoritet, alltså över 75 procent är för.

– När större nybyggnation riskerar att förändra ett områdes karaktär ska de som redan bor i området få en röst som är helt avgörande.

Detaljer om hur lagstiftningen ska utformas, och vad som ska omfamnas, ber han att få återkomma om.

– Vår riktning är tydlig: Det vill säga Socialdemokraternas tvångsblandning ska stoppas. Och den ska stoppas genom lagstiftning för ett stärkt medborgarveto mot tvångsblandning och byggande av hyresrätter i välfungerande villaområden.

Jimmie Åkesson hade inte tid att svara på några frågor efter presskonferensen men skickade istället fram partiets bostadspolitiska talesperson, riksdagsledamoten Mikael Eskilandersson.

Vilka är det som ska räknas som närboende och få tycka till en nybyggnation?

– Det är ju hela området. Det drabbar ju framförallt de som bor allra närmast. Men man får ju ta ett helt villaområde. Man kan ju inte välja ut en gata, eller rent teoretiskt skulle man väl kunna det, säger Eskilandersson varpå hans presstalesperson fyller i och säger att inget är bestämt och att en utredning ska titta på det.

SD vill att de boende ska få tycka till om ett områdes ”karaktär” skulle kunna förändras av en nybyggnation. Enligt Eskilandersson handlar det om att flerfamiljshus med flera våningar inte kan byggas vid ett villaområde.

Vi har ju också bostadsbrist framförallt i våra storstäder men även andra större städer och så vidare. Finns det liksom risk att ingenting kan byggas någonstans om många är rädda för förändring?

– Jag ser inte den risken eftersom vi som parti vill bygga väldigt mycket villor. Vi vill bygga väldigt mycket lägre bebyggelse och bygga nya villaområden. Vi har tagit fram Sverigehuset som ska vara ett enkelt hus att bygga som inte ska vara så lätt att stoppa för kommunerna i tanken, säger Mikael Eskilandersson.

Men var ska man bygga våningshus någonstans då?

– Det kan man ju bygga där det är centralt och där det är efterfrågat och där det inte finns ett färdigt villaområde.

Det är ofta äldre personer som har råd att köpa en villa eller ett radhus. Medan unga kanske hoppas kunna få en lägenhet någonstans. Finns det inte en risk att de äldre personerna får styra och ställa i samhället i och med det här?

– Jag tycker att vi ska få ner priset på att bygga villor så att vanliga arbetare i yngre åldrar också klarar av att bygga. Jag flyttade in i en villa när jag var 19 år år 1996, den villan låg i Klippan och kostade 280 000.

Läs hela artikeln hos Göteborgs-Posten →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.