Två anmäldes saknade efter båttur – en död
Uppdaterad 14.43 | Publicerad 08.41
En person har anträffats död i samband med en räddningsinsats på Vättern under onsdagsmorgonen.
En person har frihetsberövats.
Polisen har inlett en förundersökning gällande grovt brott.
En stor räddningsinsats med polis, räddningstjänst och sjöräddning pågick på Vättern i Askersund under onsdagsmorgonen efter att två personer anmälts saknade efter en båttur. Enligt SOS Alarm hade även en sjöräddningshelikopter kallats dit.
Enligt SVT Örebro var det en anhörig som larmade polisen vid 07.30-tiden efter att båten inte dykt upp. Den anhörige ska ha haft kontakt med en person på båten under natten, uppger flygräddningsledare vid Sjö- och flygräddningscentralen Lars Antonsson för kanalen.
Strax före 9-tiden skrev polisen på sin hemsida att båten anträffats vid en ö i Vättern.
Polisen uppgav initialt att båda personerna på båten var vid god vigör. I en rättelse skrev de sedan att man bara haft kontakt med en person på båten.
En av personerna fördes till sjukhus med ambulanshelikopter. Polisen kunde inte lämna några uppgifter om skadeläget. Den andra personen, som polisen tidigare haft kontakt med, ska ha varit vaken och talbar.
– Det är de personerna som var saknade som är de två personerna som anträffats på båten, säger polisens presstalesperson Sara Fritz.
Inlett en förundersökning
Strax före 14-tiden meddelar polisen att en person har anträffats död i samband med räddningsinsatsen under morgonen. Anhöriga är underrättade.
En person har frihetsberövats och kommer att höras om händelsen. Polisen har inlett en förundersökning gällande grovt brott.
– Det finns oklara omständigheter att vi behöver utreda händelsen som ett grovt brott, säger polisens presstalesperson Sara Fritz.
Rubriceringen är flytande och kan komma att ändras.
– Vi arbetar intensivt för att skapa en tydligare bild av vad som inträffat och genomför just nu flera utredningsåtgärder, säger Sara Fritz.