← Alla nyheter

Sweclockers · 4 dygn sedan Vetenskap

Valve diskuterar Steam Machines prissättning

Vill inte sälja till förlustpris och ser den därför inte som en spelkonsol.

Häromdagen presenterade Valve till slut priserna på Steam Machine och öppnade portarna till ett bokningssystem där intresserade anmäler sig och drar lott om de tillgängliga exemplaren. Priserna är som väntat betydligt högre än de initiala gissningarna när Valve presenterade datorn i höstas, och huruvida de är för höga eller jämförbara med liknande hemmabyggen är något som nu diskuteras flitigt såväl här i forumet som på Reddit och andra forum.

Företaget självt påstår att datorn säljs mer eller mindre till självkostnadspris och förklarar i ett uttalande till The Verge att det inte vill sälja till förlustpris, vilket är vanligt på konsolmarknaden. Det går stick i stäv med företagets filosofi om att ekosystem mår bäst om de är öppna, och att det är öppenheten som har gjort att det är inom PC som de stora tekniksprången äger rum.

Att priserna blev så höga förklarar Valve framför allt som ett resultat av situationen på minnesmarknaden. I en intervju med Gamers Nexus säger Pierre-Loup Griffais att tillverkarna i princip ställer ett ultimatum till företaget varje månad: ”ni kan köpa si och så många kretsar och de kostar så här mycket. Ja eller nej?”

– Och om vi säger nej pratar de aldrig med oss igen.

I intervjun avslöjar Pierre-Loup Griffais även att bristen på komponenter i ett skede var så allvarlig att Valves ledning inte var säker på att det skulle gå att få ihop tillräckligt många maskiner för att över huvud taget lansera datorn. Situationen har uppenbarligen förbättrats något, men osäkerheten har bland annat lett till att företaget tvingas tillverka datorn med både enkla och dubbla minnesmoduler.

Gamers Nexus har gjort en enkel prisjämförelse utifrån amerikanska komponentpriser och visar att Valve knappast har satt några skyhöga priser. Ett enkelt system med liknande specifikationer som basmodellen kostar mindre än 100 dollar mindre och använder då ett avsevärt större chassi med högre bullernivå (men å andra sidan högre prestanda tack vare bättre kylning).

Läs hela artikeln hos Sweclockers →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.