Den ena otäcka ”trafikolyckan” med dödlig utgång efter den andra har inträffat den senaste tiden i Malmö. Och det ser inte bättre ut på landsvägarna heller. Många olyckor beror inte på att gator och vägar är felplanerade eller för att det saknas trafikregler.
Det verkar snarare som om olika trafikanter, och det gäller inte bara bilister utan också cyklister och elsparksåkande högtidligt skiter i att följa trafikreglerna och blir då en fara för både sig själv och andra.
Kommunalråd Andreas Schönström har sammanfattat situationen efter den senaste tragiska olyckan i Malmö: ”Det är det som är så svårt med de här reglerna. Vi kan sätta upp hur mycket skyltar och ljus som helst. Men om folk väljer att strunta i det så har det ingen betydelse i världen. Till syvende och sist handlar det om ett beteende. Det är så frustrerande och man känner sig så maktlös.”
Men vad ska vi då göra åt eländet? Bygga om Malmös hela gatunät, införa ytterligare stränga trafikregler? Mitt förslag är att det kan behövas en särskild avdelning inom polisen som ägnar sig åt trafikövervakning.
Det finns sådana organisationer i många andra länder. Italien till exempel har Polizia Stradale den nationella trafikpolisen som patrullerar motorvägar och större riksvägar, och Polizia Municipale (eller Polizia Locale) som fokuserar på stadstrafik, parkeringar, felkörningar och andra administrativa trafikbrott i tätorter.
I Tyskland finns den federala Verkehrspolizei. Det finns uppenbart ett behov av en polisstyrka som kan kontrollera och hjälpa trafikanterna i dagens komplicerade trafiksituationer, och en trafikpolis som ständigt är på plats skulle med all säkerhet få bättre effekter ur trafiksäkerhetssynpunkt än nog så drakoniska trafikregler eller punktvisa trafikkontroller.
Péter Bódis