1,4 miljarder euro – Stegras räddningspaket i hamn
Stålbolaget Stegra har tagit finansieringen på 1,4 miljarder euro i mål, meddelar bolaget.
Det var i våras som den Wallenbergledda investeringsgruppen meddelade att man ställer upp med nya pengar till det finansiellt pressade stålprojektet i Boden.
Nu uppger bolaget i ett pressmeddelandet att investeringen är i hamn. Dessutom ställer långivarna upp till 100 procent.
Ny styrelse presenterad
Samtidigt bekräftar bolaget sin nya styrelse:
- Leif Johansson, ny styrelseordförande, (Wallenberg Investments)
- Håkan Buskhe, Astrid Skarheim Onsum och Erika Söderberg Johnsson (Wallenberg Investments)
- Paal Weberg och Karin Rådström (Altor)
- Shaun Kingsbury (Just Climate)
- Pierre-Etienne Franc (Hy24)
Henrik Henriksson kommer att fortsätta som vd för Stegra. Den förväntade produktionsstarten är dock fortsatt oklar.
”Stegra är i en process där byggaktiviteten i Boden trappas upp. Under denna period ses projektets tidsplan över”, skriver bolaget.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.