Daniel Bäckströms kontrakt löper egentligen över nästa sommars EM-slutspel. Men nu meddelar Svenska fotbollförbundet att han lämnar redan i höst.
– Vi har haft ett mycket fint samarbete med Daniel. Även om resultaten inte blev exakt som vi hade hoppats på tar vi med oss många positiva erfarenheter. Daniel har gjort ett utmärkt arbete och bidragit starkt till utvecklingen samt till uppslussningen av spelare till A-landslaget, säger förbundets landslagschef Kim Källström i ett uttalande.
Missar EM
Den tidigare Sirius-tränaren gör sina två sista matcher i början av oktober, ett kval som redan är över för svensk del. Det finns ingen chans att ta sig vidare.
Förbundet skriver att beslutet fattades i samförstånd mellan parterna.
– Självklart hade jag önskat att vi hade tagit oss vidare från kvalspelet, men jag är samtidigt väldigt glad över att så många spelare under de senaste åren tagit steget från U21 till herrlandslaget. Nu kommer jag att göra allt jag kan för att ge laget en så fin avslutning som möjligt under hösten, säger Daniel Bäckström.