Sandoz, företaget bakom hormonplåstret Estradot, har varnat för att bristsituationen kan förvärras och har nu fått okej för att ta ut ett högre pris, rapporterar Dagens Medicin.
Myndigheten TLV, som fattat beslutet, uppger att risken annars är att läkemedlet försvinner från den svenska marknaden.
I sin ansökan om prishöjning hänvisar Sandoz till en kraftigt ökad global efterfrågan som kan påverka tillgången i flera år framöver. Företaget varnar för ännu större brist om inte priserna höjs.
Prishöjningen börjar gälla den 1 juli och blir mellan 55 och 60 procent för styrkorna 50, 75 och 100 mikrogram/24 timmar.