Stora vattenproblem efter läcka i Mullsjö – uppmanas spara på vatten
En vattenläcka i Mullsjö kommun har orsakat stora problem md vattenförsörjningen i samhället. Invånarna uppmanas att vara sparsamma med vattnet tillsvidare. Läget beskrivs som allvarligt av kommunen.
En vattenläcka i Mullsjö kommun upptäcktes vid 21-tiden på tisdagskvällen. Läckan påverkar bland annat Mullsjö tätort.
Just nu är det kritiska vattennivån i vattentornet, som sjönk dramatiskt i natt med drygt 100 kubik i timmen, innan läckan kunde ringas in.
– Vi tömde nästan vattentornet, och försöker nu få upp nivån. Men det går väldigt långsamt just nu på grund av förbrukningen, säger André Karlsson samhällsbyggnadschef på Mullsjö kommun.
Hör André Karlsson i klippet
Uppmanar att spara
Kommunen uppmanar invånare och verksamheter i Mullsjö tätort, Nyhem och Västerkärr att vara återhållsam med sin vattenförbrukning.
”Vi rekommenderar att tvätt- och diskmaskiner endast körs när det är nödvändigt samt att man tills vidare avstår från att fylla pooler, vattna gräsmattor och onödig vattenförbrukning som kan vänta”, skriver kommunen på sin hemsida.
Besked under torsdagen
Själva läckan drabbade enbart ett fåtal hushåll, och de har under eftermiddagen fått tillbaka vattnet efter omkopplingar i ledningsnätet. Fortfarande kvarstår dock uppmaningen att spara på vattnet för att kunna fylla på systemet.
Kommunen räknar med att kunna återkomma med mer information under torsdag förmiddag.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.