Inför årets premiär av ”Allsången” i SVT hintade både programmets exekutiva producent Per Blankens och programledaren Pernilla Wahlgren om att introt kommer att se annorlunda ut i år.
Ända sedan Lasse Berghagen tog över som programledare 1994 har ”Stockholm i mitt hjärta” spelats som introlåt.
– Den är inte kvar i introt kanske, den kanske kommer på ett annat sätt. Man får kolla och se, sa Wahlgren dagen innan premiären.
Och när programmet drog i gång klockan 20.00 på tisdagskvällen stod det klart att SVT ändrat introt.
Istället för Berghagens ikoniska låt var det en av kvällens artister, duon Hooja, som kickade i gång sändningen med sin låt ”Allt jag vill ha”.
Därefter presenterades kvällens artister, och inte förrän efter det sjöng Pernilla Wahlgren Berghagens ”Stockholm i mitt hjärta”.
Tittarnas ilska – Pernillas svar
I Expressens direktrapportering möttes ändringen av en kritikstorm.
”Varför tar dom bort det viktigaste i 'Allsången'? Ett hån mot Lasse Berghagen!”, skrev en anonym läsare.
”Ett fult grepp mot Lasse Berghagens fina låt! Skäms”, skrev en annan.
Efter programmet på tisdagskvällen bemötte Pernilla Wahlgren kritiken:
– Den kommer ju. Den kommer ju sen. Vi vet inte om vi kommer att göra så här hela tiden. Jag tror att man testar. Så nu började vi med att köra i gång med Hooja direkt och sen kom introlåten. Men vi kommer aldrig någonsin ta bort den – inte så länge jag är kvar i alla fall, sa hon till Expressen.
– Vi får se. Nästa vecka kanske det blir som ett intro på riktigt. Vi får utvärdera och kolla, sa hon vidare.