Våren har varit full av tuffa nyheter – krig, energikriser, högerpopulisters framsteg, Trumps vulgaritet och extremväder. De har varit ämnen för mina krönikor, men nu är det äntligen sommar! Dags att låta våra nyhetströtta själar vila ut i en smörblomma eller sväva ovanför en glittrande insjö eller havshorisont. Pessimismen kan få ta en paus.
Det finns faktiskt en hel del som tyder på att vi kan njuta av sommaren med nyfunnen optimism och tillförsikt. Efter Irankriget har chefen för det internationella energirådet IEA, Faith Birol, sagt att världen nu står inför en vändpunkt. Många regeringar ser förnybart och elektrifiering som en lösning på sin energisäkerhet, och inte bara någon klimatåtgärd som löper parallellt.
Pakistan är ett lysande exempel på den här utvecklingen.
På bara några år har Pakistan genomfört en av världens snabbaste omställningar till solkraft. Det är en gräsrotsrevolution där marknaden har gått före staten i energiomställningen. Företag och lantbrukare, trötta på höga elpriser och ständiga elavbrott, har drivit på förändringen. Bönder som bytt till soldriven konstbevattning rapporterar kostnadsminskningar på upp till 80 procent, vilket både stärker ekonomin och minskar utsläppen.
Vissa analyser pekar mot att innan årets slut kommer hälften av Pakistans elkapacitet att komma från installerade solpaneler. De har blivit så billiga att monteringen kostar mer än själva panelerna. På vissa ställen på landsbygden lägger man dem till och med direkt på marken.
Trots högerpopulisters klimatförnekande budskap tycks världen nu alltså ta språng, och inte längre myrsteg, mot en fossilfri energiproduktion.
Och resultaten går att mäta. För första gången på över hundra år har el producerad med förnybara metoder, som sol och vind, i hela världen sammantaget, gått om el producerad med kol. Det visar en studie från institutet Ember som kom i våras, baserad på data från 2025.
Att sol och vind går om kolet är historiskt. Det visar att den gröna omställningen faktiskt pågår, trots bristen på politiskt klimatledarskap.
Det finns också tecken på att den klimattystnad som rått i Sverige kan komma att brytas under valrörelsen. Under den pågående politikerveckan i Almedalen är det visserligen bara 208 av 3 195 seminarier som handlar om klimat och miljö. Men klimatfrågan klättrade i maj högre upp i mätningarna över svenskarnas mest prioriterade valfrågor.
Magdalena Andersson (S) som varken nämnt frågan i sitt tal till kongressen eller i sitt jultal, tog plötsligt ett litet steg framåt när hon i partiledardebatten den 10 juni kritiserade regeringen för att inte nå klimatmålen och för att stå svarslösa om vad som ska göras. Väljarna (och ett frustrerat näringsliv) förtjänar besked om hur de inbromsade klimatstrategierna ska ta fart igen.
Allt detta ska jag tänka på med hoppfullhet i sommar, medan jag slåss mot kirskålen i mina rabatter på torpet.
Erika Bjerström är journalist och före detta utrikeskorrespondent på SVT.