Härnösand får gul bänk – ska minska ensamhet och stigma
Gula bänkar i Västernorrland ska få fler att stanna upp och prata om psykisk hälsa. Tanken är att de ska vara en symbol för att våga fråga hur någon mår – och att våga berätta.
Gula bänkarna är ett initiativ av Hjärnkoll tillsammans med bland annat regionen och kommuner i Västernorrland. Syftet är att de ska vara en symbol och en trygg plats för samtal om psykisk hälsa och ofrivillig ensamhet.
De ska uppmuntra människor att stanna upp, sätta sig ner, prata med varandra och på så sätt minska stigmat kring psykisk ohälsa.
– Ensamhet är ett folkhälsoproblem i dag, och det lilla räcker. Vi alla kan hälsa på varandra och fråga hur någon mår, säger Sofi Bäckman, projektledare på Hjärnkoll.
”Vaknade upp i en sjuksäng”
Västernorrland har storsatsat och tagit in flera bänkar som nu finns utspridda i Ånge, Härnösand, Kramfors, Sundsvall, Timrå, Örnsköldsvik och Sollefteå.
På en av bänkarna, som står på torget i Härnösand, träffar SVT Thomas Järnankar. Han har själv lidit av psykisk ohälsa och föreläser nu om sin resa i samarbete med Hjärnkoll.
– Jag vaknade upp i en sjuksäng på Sundsvalls sjukhus efter ett suicidförsök som hade föregåtts av flera år av depression och psykisk ohälsa, säger han.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.