V lovar sex timmars arbetsdag för undersköterskor – sågas av oppositionen i Göteborg
Det saknas undersköterskor i äldreomsorgen i nästan hela landet. För att locka fler till yrket lovar Vänsterpartiet i Göteborg, inför valet, sex timmars arbetsdag – ett förslag som sågas av oppositionen.
– Det är inte en lösning, säger Axel Josefson (M), kommunalråd.
Undersköterskor i äldreomsorgen är för få och för stressade, och för att lösa det borde de jobba mindre. Det menar Vänsterpartiet i Göteborg, som inför valet lovar en arbetstidsförkortning för undersköterskor i kommunens äldreomsorg – med full lön.
Det råder brist på undersköterskor, är det en lösning att de som finns ska jobba mindre?
– Det är många som har lämnat äldreomsorgen på grund av bland annat för tuffa arbetsvillkor. Genom att korta arbetstiden hoppas vi både locka tillbaka personal som har slutat, men också locka fler unga som står i valet vad de ska jobba med, säger Marie Brynnolfsson (V).
Studie: Stress minskar
I en norsk-svensk studie om arbetstidsförkortning, där bland annat socialförvaltningen Nordost i Göteborg deltog, vittnade anställda om bland annat minskad stress och trötthet när deras arbetstid kortades. Då jobbade de fyra dagar i veckan istället för fem.
”Kommer bli dyrare”
Kortare arbetstid är inte lösningen på bristen, menar däremot oppositionen i Göteborg. Istället borde man satsa på att förbättra arbetsplatserna.
Är inte kortare arbetstid och större möjlighet för återhämtning ett sätt att göra yrket mer attraktivt och hållbart?
– Det kommer snarare göra äldreomsorgen dyrare, det kommer göra det svårare att hitta personal och vi kommer inte ha de resurser som krävs för att förbättra arbetet på plats, säger Axel Josefson (M), kommunalråd.
Testas på flera håll
Förkortad arbetstid testas i flera kommuner, och i flera olika arbetsgrupper. I till exempel Melleruds kommun föreslår Vänsterpartiet också att testa sex timmars arbetsdag i äldreomsorgen, och för två år sedan började kortare arbetsveckor testas på utvalda förskolor i Göteborg, under det rödgröna styret.
Kritiken: Undergräver den svenska modellen
Att kommuner ska justera arbetstider på det här sättet är också något som väckt kritik hos oppositionen i Göteborg.
– Vi är inte emot en arbetstidsförkortning, utan det kan mycket väl vara välbehövligt på sina platser, men det är en fråga för parterna, arbetsgivare och facket som ska komma överens. Vi kan inte från politiskt håll driva detta separat för då undergräver vi hela den svenska modellen, säger Axel Josefson (M).
I SVT:s Valkompass kan du läsa vad samtliga partier i Göteborg tycker i den här frågan.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.