← Alla nyheter

Expressen Sport · 4 dygn sedan Sport

Oväntat poängtapp för England mot Ghana

Ghanas våldtäktsanklagade Thomas Partey gjorde sin första VM-match mot England. Då fick tv-tittarna inte se engelska gesten mot ghananen.

Den förra Arsenalspelaren Thomas Partey fick inte spela Ghanas VM-premiär mot Panama eftersom han inte fick visum till Kanada.

Men i USA blev han insläppt – och var med på planen i Foxborough när Ghana mötte England.

Partey buades ut av publiken på Gillette Stadium när han presenterades i laguppställningen.

Enligt Daily Mail hade det inte varit något snack inom det engelska laget om hur man skulle göra kring handskakningen inför matchen, och nästan alla följde Fifa-protokollet och skakade hand med alla motståndare.

Utom Djed Spence.

Tottenhambacken drog undan handen precis och nobbade Partey när han kom fram till Spence, skriver bland andra Sky Sports.

Daily Mail skriver att de Fifakontrollerade tv-kamerorna på planen inte fångade ögonblicket, så tv-tittarna såg det inte – men det fastnade på bild ändå.

Partey, som nu spelar i spanska Villarreal, fick inte visumet till Kanada eftersom brottsmisstankarna – som han nekar till – inte togs upp i visumansökan.

Tröga spelet för England

När matchen väl kom i gång var det England som höll i taktpinnen. Ghananerna försvarade sig och höll undan, och engelsmännen hade boll men kom inte fram till några chanser att tala om.

Siffrorna vid vätskepausen i andra halvlek var tydliga:

Bollinnehav: 76–24 till England.

Skott: 14–1 i Englands favör.

I 79:e minuten kom matchens hetaste läge – och då var det Ghana som hade läge att sno åt sig ledningen när inbytta Prince Kwabena Adu kom loss i ett friläge, men avslutet – efter att han tacklats omkull av Englands Ezri Konsa – hamnade på lagkamraten Antoine Semenyo.

Jonas Eriksson i SVT tyckte att Ghana borde fått straff.

– Det är en upphakning, bensax, kalla det vad ni vill. Här träffar Konsa aldrig bollen, han drar ner honom. Hade Ghana protesterat mer och gjort ett nummer av det här så hade det blivit någonting, men här blir det inget fast det är uppenbart.

Ghanas förbundskapten Carlos Queiroz sågade också domarbedömningen.

– Har vi fortfarande VAR? Jag undrar det. VAR-domaren gick på semester under andra halvlek, uppenbarligen. Det var klar straff och rött kort för Konsa. Är det nån som tvekar om det? Eller var det var jag som var på matchen? säger han.

”Långsamt – trögt”

Efter slutsignalen var SVT:s Glenn Strömberg kritisk till Englands insats.

– England ger jag inte en enda applåd. Det var ett England som jag sett i andra mästerskap där det går långsamt, går trögt, ingen fart i det alls. Långt ifrån det England jag trodde man skulle se i dag, säger han.

Läs hela artikeln hos Expressen Sport →

📡 Läs samma nyhet hos 3 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.