← Alla nyheter

Aftonbladet Sport · 4 dygn sedan Sport

England sågas – nollades av Ghana

”Spansk siesta”

Efter den sprakande 4–2-segern mot Kroatien i premiären bjöd England sina supportrar på ett sömnpiller mot Ghana.

Matchen slutade 0–0.

I andra halvlek skapades några målchanser och allra närmast var det för England efter 86 minuters spel. Nico O’Reilly nickade i ribban och någon sekund senare sköt Harry Kane över mål i ett helt öppet läge från nära håll.

– Vi ville vinna, men vi tar med oss poängen och har fortfarande ett väldigt bra utgångsläge i gruppen, säger Kane.

Problem med andra matchen

Jude Bellingham kände att historien upprepade sig. England har en förbannelse i den andra matchen i de senaste stora mästerskapen.

– Det är väldigt frustrerande. I alla mästerskap jag har spelat har det varit likadant. En bra insats och seger i första matchen och en frustrerande match sedan. De försvarade sig bra och ska ha beröm, de fick matchen precis dit de ville. Vi lyckades inte bryta ner dem, säger Bellingham.

Halvleken sågas

I första halvlek sköts inte ett enda skott mot mål från något lag, vilket inte har hänt i VM sedan en match mellan Belgien och Kroatien 2022.

Den tråkiga halvleken sågades från flera håll.

– Det var nära en spansk siesta för min del, säger experten Bojan Djordjic i SVT:s studio.

– Det är ett sömnpiller, säger domarexperten Jonas Eriksson i samma studio.

I BBC:s sändning kritiserades Englands första halvlek av den tidigare landslagsanfallaren Alan Shearer.

– De måste sluta välja den säkra passningen hela tiden. Allt var för enkelt och bekvämt, säger Shearer.

Nöjt Ghana: ”Saknade lösningar”

Carlos Queiroz, som tillträdde som förbundskapten för Ghana för knappt två månader sedan, var full av beundran för sitt lag.

– Det var helt klart en tuff match. I första halvleken följde vi vår strukturella plan från första till sista minuten, säger han och tillägger:

– Jag insåg att England var fullständigt frustrerade och saknade lösningar.

Queiroz medger att det fanns chanser åt båda håll, men:

– I andra halvleken börjar vi kontrollera matchen bättre och bättre. De hittade inga lösningar. Vi var bättre än dem sett till hur vi kämpade. Vi förtjänade oavgjort, det var ett rättvist resultat.

”Vi litar på det”

Kritiken är sällan nådig i brittisk press när det ständigt upphaussade engelska landslaget misslyckas med att vinna.

– Det är normalt att det kommer finnas åsikter utifrån och att folk tycker saker om matchen. Men vi fokuserar inte så mycket på det, vi litar på det vi håller på med, säger mittfältaren Eberechi Eze.

Både England och Ghana har nu fyra poäng inför den sista gruppspelsomgången. Därmed har de båda i praktiken säkrat avancemang till sextondelsfinal.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet Sport →

📡 Läs samma nyhet hos 3 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.