← Alla nyheter

SVT Nyheter · 5 dygn sedan Lokalt

Efter år av miljökaos – hovrätten sänker straff för huvudansvarig för Think Pink

Nu har hovrättsdomen kommit i Sveriges största miljömål om det skandalsomsusade avfallsbolaget Think Pink. Rätten frikänner två av de som fälldes tidigare och sänker även straffet för huvudansvariga Fariba Andersson.

Efter år av miljökaos – hovrätten sänker straff för huvudansvarig för Think Pink

Nu har hovrättsdomen kommit i Sveriges största miljömål om det skandalsomsusade avfallsbolaget Think Pink. Rätten frikänner två av de som fälldes tidigare och sänker även straffet för huvudansvariga Fariba Andersson.

Hovrätten bedömer precis som tingsrätten att fyra personer haft centrala roller inom Think Pink-koncernen och tillsammans gjort sig skyldiga till grova miljöbrott på 18 olika platser i landet. De döms även i hovrätten till långa fängelsestraff och ska också betala mycket höga skadestånd.

Tre personer får sänkta straff, däribland Fariba Andersson, före detta Bella Nilsson/Fariba Vancor. Fariba Andersson får sitt straff sänkt med ett år till fem års fängelse och slipper därmed maxstraffet för grovt miljöbrott på sex år.

Höga skadestånd

Fariba Andersson och hennes ex-make Thomas Nilsson ska betala över 200 miljoner i skadestånd till framförallt Botkyrka och Västerås kommun där stora mängder avfall lämnades kvar. Paret får också tio års näringsförbud.

Staffan Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Västerås, är besviken över att hovrätten sänker straffen.

– Vi vill ju att sådana här typer av brott ska straffa sig hårt, eftersom skattebetalarna har lidit mycket men av deras verksamhet.

Men Västerås planer på att köpa tomten och sanera Skultunatippen påverkas inte av hovrättsdomen. Den totala saneringskostnades beräknas av staden kosta upp emot 100 miljoner kronor.

Friande domar

De andra som får sänkta straff är den person som kallats avfallsmäklaren, från 4,5 år till fyra år och den så kallade platschefen.

En miljökonsult som tingsrätten dömde för medhjälp till grovt miljöbrott frias helt av hovrätten. Leif Ivan Karlsson som var vd under en period frikänns precis som i tingsrätten.

Gigantisk rättegång

Mastodonträttegången om grova miljöbrott och miljöbrott mot elva personer i tingsrätten avslutades sommaren 2025. Fariba Andersson dömdes till långa fängelsestraff och ålades att betala omfattande skadestånd i tingsrätten.

Hovrätten konstaterar att företaget samlade in enorma mängder bygg- och rivningsavfall som hanterades felaktigt i stället för att återvinnas. Det har i sin tur medfört stora risker för miljön och människors hälsa.

Anna i Norrtälje drabbades

En av dem som drabbats av Think Pink är Norrtäljebon Anna Öhgren. Markägaren, som dömdes till villkorlig dom i Södertörns tingsrätt, har grävt ner byggavfall utanför hennes hus.

– Det är otroligt vad lång tid den här processen har tagit.

Hör henne berätta i videon nedan.

Texten uppdateras.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Läs hela artikeln hos SVT Nyheter →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.