Ståle Solbakken stängde av musiken i omklädningsrummet och vrålade ut en order.
– Håll käften grabbar!
Därefter höll den norske förbundskaptenen ett översvallande brandtal för Erling Braut Haaland och de andra landslagsspelarna. Norge hade via 3–2 mot Senegal precis tagit sig förbi gruppspelet i VM för första gången sedan 1998.
”Citera mig på det!”
Inte konstigt att Solbakken var nöjd. Vilket han visade i en blandning av eufori och skämtsam (?) aggressivitet.
– Det här är den största norska fotbollsmatchen genom tiderna. Det kan du citera mig på, vrålade norrmannen.
Därefter drämde han till en kamera, dock inte kameramannen, som filmade scenerna i omklädningsrummet åt det norska fotbollsförbundet. Något som spelarna skrattade gott åt.
– Fantastiskt pojkar! Senegal skapade inte en chans den första halvleken. Vi mötte ett jävligt bra lag. Ändå skapade vi tio stora chanser.
I slutet blev det lite nerv i matchen, och Senegal kom tillbaka till 3–2. Det gav Solkbakken fan i.
– Det får ett tröstmål på slutet. Men skiter vi i.
Orden till kameramannen: ”Ge igen!”
Därefter gav han återigen sig på kameran. Den här gången med en rejäl spark.
– Kom igen boys! avslutade sedan Solbakken sitt brandtal.
Det norska laget jublade och skrattade, men anfallaren Alexander Sörloth riktade sig snabbt till kameramannen som fått hantera förbundskaptenens olika utfall.
– Är du okej? Du får ge igen. Ge igen! sa en skrattandes Sörloth.
Norge möter Frankrike i den sista gruppspelsmatchen, men båda länderna är alltså redan klara för slutspel.