Det blev något av en kraschlandning för spelarna efter 1–5-förlusten mot Nederländerna.
Hemma i Sverige gick folk man ur huse i hela landet för att följa matchen på närmast belägna storbildsskärm. 18 000 fotbollsfans samlades på Ullevi i Göteborg, över 10 000 på Stockholms stadion.
– Den här (förlusten) gör fortfarande ont, medger Anthony Elanga tre dagar senare.
– Det var perfekta förutsättningar för att det skulle bli en perfekt kväll för alla svenskar, säger mittbacken Gustaf Lagerbielke.
I stället blev det ett enda stort antiklimax.
Både spelare och förbundskapten Graham Potter har beskrivit nederlaget som ett slag i ansiktet, inte minst med tanke på hur höga förväntningarna var på ett helt annat utfall.
Så hur studsar man tillbaka på bästa sätt? I Sverige tränade spelarna lätt på förmiddagen, utan taktiska genomgångar, dagen efter match och begav sig sedan ut på en midsommarlunch med lagets familjer.
Dagen efter: helt ledigt.
Även om tiden är knapp inför nästkommande match mot Japan, klockan 01 natten mot fredagen svensk tid, känner Graham Potter sig trygg med att upplägget var rätt.
– Ur vårt perspektiv måste vi hitta lösningarna och göra rätt analys. Det är ingen idé att prata med spelarna innan man har svaren. Man måste fundera på hur vi kan påverka detta, och när man gör det – i vilket skick spelarna är och hur man kan hjälpa dem att utvecklas till nästa match.
– Det finns en återhämtningsprocess, både psykologiskt och emotionellt, som alltid måste ske efter en match, säger Graham Potter.
Alla håller dock inte med.
I programmet Fotbollsmorgon vädrade Lars Lagerbäck, förbundskapten för Sverige 1998–2009, några motargument.
– Jag blir lite fundersam. Nu har jag bara sett via media men om rapporterna jag har läst stämmer så har han (Potter) tydligen gett spelarna ganska mycket ledigt, under föreberedelsefasen och även sedan de kom till USA, säger Lagerbäck.
Han menar att det blir extra viktigt med träning och att nöta detaljer efter en tung motgång.
– Han (Potter) är klok och jag tror att han har ett väldigt bra ledarskap, men kanske har han varit lite för snäll. Jag hörde något inslag om att ”det här måste vara bra ledarskap” att spelarna får ledigt efter en sådan här förlust.
Lagerbäck fortsätter:
– Jag tror att det är precis motsatsen med ett lag. Då ska man in i skiten igen och repetera eller göra det som man vill prioritera inför nästa match. Det går inte att gå runt och gulla och gömma sig.
Enligt Graham Potters filosofi är det dock kontraproduktivt att drilla saker när spelarna inte är redo för det.
– Min erfarenhet som tränare är att man behöver tid att rensa huvudet. Då får man mer effekt när man väl startar arbetet igen, säger engelsmannen.
Spelarna själva tycks i alla fall ha uppskattat att få lite andrum de senaste dagarna.
– Det är väldigt skönt att få in energi utifrån. Bara kul att träffa allas flickvänner. Vi har inte hängt alla på det sättet innan och fått träffa spelares barn och sådant. Det känns som att det för oss ännu mer samman, säger Gustaf Lagerbielke efter tisdagens träning – den första av seriös karaktär som spelarna haft sedan i fredags.
Behöver man som spelare tid att rensa huvudet och vila, eller känner du att ni kanske borde ha tränat mer direkt än vad ni gjorde?
– Det blir lite både och. Direkt efter match vill man bara ut på planen igen, spela en ny match och få revansch. Men alla matcher tar på en. Det är väldigt tuffa matcher, tuffa träningar. Det är påfrestande både för huvudet och kroppen. Så då var det väldigt skönt att få de här två dagarna nu och bara bli fullproppad med energi igen, säger Lagerbielke.
Anthony Elanga håller med:
– Jag tror lediga dagar är viktiga, ändå. Man måste slappna av lite, speciellt när familjen är här och få spendera tid med dem.