FN evakuerar 11 000 sjömän i Gulfen
Publicerad 2026-06-23 21.54
FN:s marina organ IMO ska evakuera drygt 11 000 sjömän som fastnat på sina fartyg i Gulfen till följd av USA:s och Israels krig mot Iran.
”Denna storskaliga insats kommer att genomföras i nära samarbete med Iran, Oman, alla andra kuststater i regionen, USA och sjöfartsindustrin”, säger Arsenio Dominguez, generalsekreterare för IMO, i ett uttalande på tisdagen, och fortsätter:
”Vi har skaffat de säkerhetsgarantier som behövs och genomfört en grundlig verifieringsprocess vad gäller utsikterna för en säker navigering för att understödja dessa insatser”.
IMO kommer att publicera dagliga rapporter över antalet fartyg som kunnat lämna regionen.
Beslutet kommer sedan USA och Iran nyligen ingick det samförståndsavtal som syftar till att avsluta kriget.