← Alla nyheter

Sydsvenskan · 4 dygn sedan Lokalt

Norsk rodd imponerar inte på Sverige: ”Vi suckar”

En röd roende massa har tagit över fotbolls-VM. Det norska målfirandet imponerar inte på Sveriges spelare. – Vi bara suckar när vi ser den, säger backen Gustaf Lagerbielke.

Norges fans har ”rott” både på och utanför VM-arenorna. Efter 3–2-segern mot Senegal nådde fenomenet nya höjder när de norska spelarna och ledarna, anförda av lagkaptenen Martin Ødegaard, körde rodden tillsammans.

Sveriges Gustaf Lagerbielke har haft svårt att undgå norrmännens nya läktartradition. Och tycker att Norges ”roing” kanske är lite väl lik en variant som blev viral redan under EM 2016.

– Det är väl kul att de tycker att det är kul. Den är ju väldigt lik den isländska ”Vulkanen”. Men ”whatever floats your boat”, säger Lagerbielke.

Bragaförsvararen medger att det vore kul om Sverige hade något liknande, som ett sätt att föra fans och spelare närmare varandra. Men också att det svenska laget redan sett sig mätta på den norska rodden.

– Vi bara suckar när vi ser den. Men vi kanske mer suckar åt tv-teamen som zoomar in på det varje gång.

Landslagets vänsterspringare Elliot Stroud delar känslan.

– Det är väl lite uttjatat kanske, det känns som att de kör den så fort de får chansen. Men det går ju bra för dem så de är väl glada, säger Stroud.

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

📡 Läs samma nyhet hos 2 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.