← Alla nyheter

Expressen Sport · 4 dygn sedan Sport

Svenska spelarna på norska ro-ramsan: ”Lite uttjatat”

Bilderna av den norska publikens rodd går världen över.  I det svenska landslagslägret är man less på den.  – Som svensk tar det emot lite, säger Elliot Stroud. 

Om du har sociala medier har det nästan varit omöjligt att missa den. Sedan Norge och de norska fansen landsteg i USA har det rott på varje plats man kan sitta.

En tunnelbanevagn, en rulltrappa eller bara mitt i vägen. Och så givetvis på läktaren.

Artikeln i korthet

Ramsan går ut på att fansen skriker ”ro” samtidigt som de simulerar att de ror ett gigantiskt vikingaskepp. Det har varit en av de största publikhistorierna under VM och efter nattens seger mot Senegal firade de norska spelarna på samma sätt.

Gustaf Lagerbielke skruvar lätt på sig när den kommer på tal.

– Ja, den nås man av. Det är kul att de tycker det är kul att ro.

Svenska reaktionerna på norska bilderna under VM

Den svenske försvararen berättar att landslagsspelarna givetvis sett bilderna av norrmännen som ror under VM.

Han är inte överförtjust.

– Den är väldigt lik isländska vulkanen... Men, whatever floats your boat. Framför allt är man lite trött på bildproducenten som hela tiden filmar den.

Backkollegan Elliot Stroud är inne på samma spår.

– Det är lite uttjatat kanske. Det känns som de kör den så fort de får chansen. Men det går ju bra för dem, så då förstår man att de är glada på att köra ramsan, säger han.

– Som svensk kanske det tar emot lite. Men det är otroligt duktiga fotbollsspelare och det är ett duktigt fotbollslag. De är roliga att kolla på. Det är så det är.

Är man som svensk bitter över att vi inte kom på att ro först?

– Nej, jag vet inte. Vi har väl vår kanna på där, den funkar väl rätt så bra. Det hade blivit lite överflödigt att köra både den och ro.

Sverige kan ställas mot Norge i slutspel

Norges 3-2-seger mot Senegal innebär att de är klara för slutspelsomgången, men det är inte klart vem de ställs mot.

Norge möter Frankrike i sin avslutande gruppspelsmatch och vinnaren där tar hem gruppsegern och ställs mot en grupptrea, eventuellt Sverige.

Ett scenario som Lagerbielke kan tänka sig efter förlusten i genrepet inför VM.

– Ja, alltså om vi får möta dem betyder det att vi gått vidare från gruppen. Så det är ju första målet, att ta sig vidare till slutspel. Sen får vi se vilka vi möter då.

Om ni möter Norge, kommer du säga vad du egentligen känner för att de ror då?

– Ja, kanske efter matchen.

Läs hela artikeln hos Expressen Sport →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.