Varmaste staden töms på folk: ”Tyst på gatorna”
Publicerad 2026-06-23 21.14
BORDEAUX. Frankrikes varmaste stad är kusligt tom.
Och tyst.
Uteserveringarna borde krylla med folk. Det är slutet av juni i Bordeaux södra Frankrike. Men nu står borden under parasollen tomma.
Istället tvingas restauranger locka kunder med löftet om luftkonditionering.
Pariserhjulet snurrar långsamt vid floden Garonne, men inga besökare köar. Butikerna har jalusierna neddragna.
Frankrikes varmaste stad har förvandlats till en spökstad.
På tisdagen steg temperaturen till 44,6 grader i skuggan i Bordeaux. Dagen blev den varmaste som uppmätts i landet sedan 1947 då mätningarna startade, enligt franska medier.
En solfjäder kommer man inte långt på.
”Stora ekonomiska konsekvenser”
Managern Thomas, 35, som arbetar på bistron Bouillon des Quinconces i ett populärt turistområde är bekymrad över hur värmen påverkat verksamheten. Bara de senaste dagarna har restaurangen tappat hälften av sina kunder.
– Det är stora ekonomiska konsekvenser. Men så fort det blir svalare kommer kunderna att återvända, säger han och blickar ut över den tomma gatan.
I helgen installerade restaurangen luftkonditionering i lokalen. Det har gjort stor skillnad.
– Det gör gott för hela laget. Vi dricker mycket och tänker på hur många steg vi tar och tar längre pauser. Nu kan vi andas igen, men det är komplicerat, säger han iklädd långärmad vit skjorta.
En som arbetar i den stekande solen på spårvagnsspåren är teknikern David, 48.
– Det är inte så lätt, men vi anpassar oss och arbetar lite tidigare. Och vi försöker svalka när vi behöver, säger han.
Han började jobba redan klockan 06 imorse och kommer sluta vid 14. Sedan blir det för alldeles för hett.
”Går långsamt”
Advokaten Géraldine, 59, håller ett paraply i ena handen och viftar med en solfjäder i den andra när hon promenerar längs med gatan.
Ovanför henne visar apoteksskylten att det är 41 grader – i skuggan.
– Jag går långsamt och försöker vara i skuggan så mycket som möjligt, säger hon och tar av sig solglasögonen.
Trots värmeböljan går hon till jobbet som vanligt.
Hon säger att hon är lyckligt lottad som har luftkonditionering hemma och berättar att det är få franska hem som har det.
– Det finns många människor på gatan som inte har någon möjlighet att svalka sig. Jag försöker ha tålamod.
– Det är obekvämt, men jag tillhör dem som är privilegierade.
En fjuttig fläkt
I staden sover många hemlösa på bänkar eller direkt på marken i skuggan. Flera förbipasserande har ställt fram vattenflaskor och smörgåsar till dem.
Många försöker hitta sätt att svalka sig.
Den stora vattenspegeln framför Place de la Bourse är ett alternativ. Man får vara snabb med att ta av sig strumporna för marken bränns under fötterna.
Strax efter lunchtid är det knappt någon där.
6-åriga Karamoko springer fram och tillbaka i det grunda vattnet. Han är hemma från skolan fram till torsdag. Klassrummen blivit för varma för undervisning.
En fjuttig fläkt skulle hålla 25 elever svala. Det gick inte.
Saknar du skolan?
– Nej, säger Karamoko och plaskar vidare.
– Han är lite ledsen för att det inte finns så mycket folk här som kan leka med honom. Vanligtvis brukar det vara mycket barn här, förklarar han pappa Mamadou.
Han har bott i staden sedan nästan 10 år.
– Det är första gången jag upplever sån här värme i Bordeaux. Det är väldigt väldigt varmt. Det är omöjligt att stanna hemma, säger han.
All kollektivtrafik utan fungerande luftkonditionering har ställts in, berättar han. Nu går dagarna mest ut på att hitta svalkande platser för sonen.
Men så dyker en lekkompis upp.
Australiensk vana
Den australiensiska turisten Bridie, 43, iklädd sportbrillor har med sig sin dotter och son till poolen.
De genomblöta barnen börjar springa lopp mitt i den gassande solen.
De har turistat i staden de senaste två veckorna. Bara de senaste dagarna har det varit ovanligt lugnt och tyst på gatorna.
– Folk verkar hålla sig inomhus, vilket är tvärtemot hur vi brukar göra i Australien när det är riktigt varmt, säger hon.
I Australien upplevs 42 grader annorlunda, menar hon. Hon ser till och med vissa fördelar.
– Det ger oss kanske lite mer utrymme utan alla cyklar. Vi är inte vana vid så många cyklar och barnen korsar stigen hela tiden utan att titta. Så för oss är det kanske lite säkrare. Vi behöver inte fokusera på dem lika mycket. Det är skönt.
Bridie har några råd till de fransmän som kämpar med värmen – utöver fläktar och solfjädrar.
– Allt handlar om vatten. Vi dricker förmodligen fyra till fem flaskor vatten om dagen, betydligt fler än hemma. Vi leker också mycket i vattnet med barnen för att svalka oss.
Hennes son slänger sig på rygg i vattnet. Han gör en snöängel i vattnet – och ler stort.