Värmeböljan ligger tung över södra Europa. Röda vädervarningar har utfärdats i över halva Frankrike och på tisdagen nådde dygnstemperaturen i landet 29,8 grader, den högsta sedan mätningarna startade 1947.
Emma Lund, 32, från Stockholm befinner sig i den franska huvudstaden där temperaturer på nästan 40 grader väntas under onsdagen. Skolor har stängt ner och alkoholförbud har införts på sina håll.
– Det är fruktansvärt varmt. I går promenerade jag hem till mig vid midnatt och då var det 30 grader, säger hon.
”Är chockad”
Hon flyttade till Paris för jobbet i början av april. Dagarna tillbringar hon på kontoret där det finns luftkonditionering.
Och hon är lite chockad över hur varmt det faktiskt är.
– Man gör inte så mycket saker, utan försöker ligga stilla hemma med fläkten och bara överleva. Det är som att vara på hot yoga utan att kunna lämna rummet. Det blir så tryckande och man gör allt för att kyla sig, men det finns inte så många ställen att bada på i Paris, säger hon.
– Jag är lite chockad och går runt och frågar alla, ”är det här rimligt? Kan vi förvänta oss det här i juli, augusti också?”. Och då kollar mina fantastiska franska kolleger lite på mig och bara ”ja, det är inte omöjligt”. Men alla tycker att det är jobbigt. Jag tror aldrig man vänjer sig vid 40 grader.
Många franska hem saknar luftkonditionering, vilket gör det svårt att sova på nätterna och få en respit från värmen.
– Man blir så trött för man sover så dåligt. Man kan inte göra något på dagarna och det är som behagligast temperatur mellan tre och fem på natten, säger Emma Lund.
Semestrar i Paris: ”Folk kämpar”
Kristina Lindström Stenström, 57, från Falköping är på semester i Paris med sin dotter. De hade fått biljetter till Bruno Mars på Stade de France i söndags och passade på att turista några dagar efter det.
– Vi hade sittplatser, men de fick langa in vatten i små pappmuggar till folk som hade ståplatser. Det var flera som fick värmeslag, säger hon.
Både fransmän och turister söker sig till skuggan. Det finns flera vattenstationer utställda i staden och små vattenspridare.
– Det märks att det är varmt och vi hör det från fransmännen som bor här. Det är extremt. Man känner att huvudet blir varmt. Det bränner i mina ögon tycker jag. Man är varm och svettig och blir inte speciellt hungrig. Vi har sett folk och hundar som mår dåligt, många barnfamiljer kämpar.
Trots värmen har det ändå gått bra. De har druckit mycket vatten och tagit många pauser under dagen.
– Min dotter är ju vuxen, men jag hade aldrig åkt med småbarn i den här värmen. Vi åker hem i morgon och det är vi lite glada för, då ska det bli 38 grader. Vi sa det att vi aldrig ska klaga på kylan hemma igen.
Alicia: ”Väldigt orolig”
Alicia Bodinger, 20, har bott i Bordeaux där hon jobbar som au pair i nästan ett år. Under sin tid i Frankrike har hon inte varit med om något liknande.
Hon beskriver hur det är mindre folk än vanligt på gatorna men att folk samlas vid fontäner och andra platser där man kan svalka sig. Myndigheterna har även placerat ut vattenspridare i staden.
– Den här värmen är något helt nytt. Nu är det uppemot 40-45 grader. Det är som att en varm vägg slår emot en när man öppnar dörren och när man försöker andas genom näsan så bränner det nästan. Det är något jag aldrig upplevt tidigare. Efter att ha varit ute i två timmar känns det som att man inte klarar mer.
– Min värdfamilj är väldigt orolig. Enligt dem har det aldrig varit så här varmt någonsin i juni. Det är alltid som varmast i augusti.
Turligt nog har hon luftkonditionering och pool hos sin värdfamilj.
Skulle du kunna bo i Frankrike permanent efter att ha känt på den här värmen?
– Om det skulle vara så här varmt under sommaren, så nej. Jag tycker att värmen har varit jobbig och då har jag inte en så krävande vardag, tänk att tvingas jobba och handla i den här värmen.