Enligt ministern handlar det varken om att ersätta eller avlasta de danska soldater som redan finns stationerade på Grönland.
– Det här är en del av att vi utvidgar det uppdrag som försvaret ska stå för i takt med att upprustningen av danskt försvar, säger Bruus, som också hänvisar till det politiska beslutet om att värnpliktiga ”också ska kunna delta i insatser”.
Den första gruppen värnpliktiga skickas till Grönland i slutet av juli och kommer att stanna i en månad. Hur stora grupper det handlar om har inte offentliggjorts.